Wolontariat jako forma aktywności społecznej [12-PE-AR-S1-5WFAS]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wolontariat jako forma aktywności społecznej [12-PE-AR-S1-5WFAS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Bejma A.: Wolontariat w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Prawo i praktyka. Warszawa 2002, Wyd. ASPRA-JR. Braun K.: Wolontariat – młodzież- wychowanie. Lublin 2012, Wyd. KUL. Kromolicka B. (red.): Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych. Toruń 2005, Wyd. Edukacyjne „Akapit”. Mirowska M.(red.): Praca socjalna i wolontariat w pomocy społecznej. Częstochowa 2010, Wyd. Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Tokarski Z.: Wolontariat w Polsce. Raport z badań w latach 2000-2003. Łódź 2008, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie |
Zakres tematów: |
1. Istota wolontariatu; rys historyczny dobroczynności; istota i zakres wolontariatu; początki wolontariatu w Polsce. 2. Centra wolontariatu w Polsce i ich działalność; wolontariat w świetle badań. 3. Wolontariusze – definicja, motywacja, rekrutacja wolontariuszy, formy nagradzania wolontariuszy. 4. Zasady pracy wolontariusza; Znaczenie wolontariatu w różnych obszarach życia społecznego; Prawne aspekty wolontariatu; prawa i obowiązki wolontariusza; odpowiedzialność prawna. 5-10. Projekty – omówienie konkretnych organizacji pożytku publicznego działających w środowisku lokalnym; prezentacje przykładowych organizacji wolontaryjnych. 11. Typ sylwetki wolontariusza; osobowość wolontariusza. 12-13. Rodzaje wolontariatu. 14. Wolontariat w wybranych krajach Unii Europejskiej. 15. Zajęcia podsumowujące. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja, metody podające i poszukujące, zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza przypadków, burza mozgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera pytania zamknięte oraz otwarte. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Projekt: omówienie konkretnej organizacji pożytku publicznego działającej w środowisku lokalnym, prezentacja przykładowej organizacji wolontaryjnej. Przygotowanie prezentacji; sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej; sposób przedstawienia wybranej organizacji wolontaryjnej; sposób komunikowania oraz klarowność i przejrzystość prezentowanych treści. |
Uwagi: |
POWZAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.