Praca z uczniem zdolnym [12-PE-OT-S2-PUZ]
semestr zimowy 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z uczniem zdolnym [12-PE-OT-S2-PUZ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Janina Urban |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Gardner: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań 2002, „Media Rodzina”. D. Goleman: Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997, „Media Rodzina”. T. Lewowicki: Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa 1977, PWN: T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. Wyd. 2. Warszawa 1986, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. U. Łamczak: Co to jest inteligencja emocjonalna? „Edukacja i Dialog” 2001, nr 5. Literatura uzupełniająca: E. Nęcka: Inteligencja. Geneza – struktura i funkcje. Gdańsk 2003, GWP. P. Krzywka: Inteligencja emocjonalna a zdolności twórcze. „Edukacja i dialog” 2004, nr 10. A. Salovey, D. J. Sluyter: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań 1999, „Rebis”. K.J. Smidt Biblioteczka reformy, MEN o uczniu zdolnym, Warszawa 1999. J. Eby, J. Smutny: Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa 1998, WSiP. Lewis G., Jak wychowywać utalentowane dziecko, Poznań 1998. Partyka M., Zdolni, utalentowani, twórczy, Warszawa 1999. Partyka M. (red.), Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Warszawa 2000. Popek S., Człowiek – jednostka twórcza, UMCS, Lublin 2001. Rylke H., W zgodzie z sobą i uczniem, Warszawa 1993. Tyszkowa M., Zdolności, osobowość i działalność uczniów, Warszawa 1990. |
Zakres tematów: |
1. Zdolności – df, synonimy (1), diagnoza zdolności 1.1. Uzdolnienia – inteligencje wielorakie – uzdolnienia a współczynniki inteligencji emocjonalnej – twórczość; 1.2. Inteligencja – inteligencje wielorakie; 1.3. Twórczość – pojęcie, teorie, twórczość dzieci i młodzieży; 2. Kształcenie uczniów zdolnych 2.1. Indywidualizacja kształcenia (historia, teoretyczne podstawy – dydaktyka róźnicowa); 2.2. Pedagogika twórczości 2.2.1. Cele, dziedziny, zasady i metody dydaktyki twórczości; 2.2.2. Wychowanie do twórczości; 2.2.3. Programy wychowania do twórczości; 3. Praktyczne scenariusze – zadania sprzyjające rozwijaniu twórczości (Szmidt,…), wizytacja w szkołach/ośrodkach. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia – zajęcia z wykorzystaniem omawianych prac (np. podręczników), środków dydaktycznych dla uczniów, a także prezentacji w PP, filmów czy spotkań z nauczycielami (np. ośrodku „Emil”, warsztaty teatralne w teatrze w Cieszynie i ośrodek „Kristinka” w Czeskim Cieszynie). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zajęć jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia – praca pisemna (test, analiza SWOT dla kształtowania zdolności w szkole, wybrane artykuły) i prezentacja – przy założeniu obecności we wszystkich wprowadzanych na ćwiczeniach formach zajęć lub uzupełnieniu ich w sposób umożliwiający pozytywną weryfikację. |
Uwagi: |
OWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.