Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia [06-PE-N2-08] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia [06-PE-N2-08]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Waligóra
Literatura:

1. J. Szempruch, Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, WSP, Rzeszów 2000.

2. B. Pituła, Postrzeganie nauczyciela w koncepcjach jego kształcenia, Wyd. UŚ, Katowice 1999.

3. B. Pituła, Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.

4.G. Koć – Seniuch, Od kwalifikacji do kompetencji nauczycielskich, [w:] G. Koć – Seniuch, A. Cichocki, Nauczyciele i uczniowie w dyskursie edukacyjnym, Trans Humana, Białystok 2000.

5.J. Niemiec, Profesjonalizm w działaniach edukacyjnych, [w:] A. Kotusewicz (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, Trans Humana, Białystok 2000.

6.M. Grzegorzewska, Listy do młodego nauczyciela, PZWS, Warszawa 1961.

7.C. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, przeł. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

8.Ewolucja kwalifikacji nauczycielskich w kontekście przemian edukacyjnych, red. F. Szlosek, Instytut Technologii Eksploatacji- PIB, Radom 2007.

9.Z.B. Gaś, Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju zawodowego nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

10. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2000.

11.Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, red. R. Kwiecińska, M.J. Szymański, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2010.

12.R.V. Bullough, Początkujący nauczyciel. Studium przypadku, przeł. K. Rogowski, GWP, Gdańsk 2009.

13.O. Speck, Być nauczycielem, GWP, Gdańsk 2005.

14.D. Fontana , Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1995.

Zakres tematów:

1.Pedeutologia jako nauka, etymologia, definicje, przedstawiciele, obszary badań.

2.Funkcje i zadania współczesnego nauczyciela w szkole / placówce / instytucji. Określenie warunków pracy. Nauczyciel wobec: przemian społecznych, edukacyjnych, postępu technologicznego i wyzwań współczesność.

3.Kompetencje i kwalifikacje nauczyciela. Kluczowe kompetencje pedagogiczne. Cechy osobowości nauczyciela warunkujące jakość funkcjonowania zawodowego. Motywy pracy w zawodzie (powody wyboru drogi zawodowej: motywy ekonomiczne, ideowe, tradycje rodzinne, awans społeczny, powołanie, motywy poznawcze i inne).

4.Wypalenie zawodowe nauczycieli i problemy zawodu. Profilaktyka wypalenia zawodowego.

5.Etyka zawodowa nauczyciela. Obowiązki moralne względem: uczniów; rodziców; społeczeństwa; grupy zawodowej. Dyskrecja i tajemnica zawodowa. Kodeks etyczny w zawodzie nauczyciela. Etyczne dylematy zawodu nauczyciela, próba stworzenia kodeksu etyki zawodowej.

6.Doskonalenie w zawodzie nauczyciela – przywilej i obowiązek. Samokształcenie, wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe, awans zawodowy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych – formy i warunki doskonalenia zawodowego. Wdrażanie koncepcji life long learning. Nowoczesne formy doskonalenia nauczycieli: coaching,

platformy e-learning, blended learning.

Metody dydaktyczne:

- metoda podająca

- dyskusja moderowana

- burza mózgów

- projekt

- metoda uczenia się we współpracy

- metody aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

PROJEKT – prezentacja sylwetki nauczyciela na podstawie danych zebranych w ramach badań własnych (w wywiadzie, w toku obserwacji i z wykorzystaniem innych technik). Ciekawa, nieszablonowa prezentacja osoby nauczyciela z uwzględnieniem: motywacji do pracy w zawodzie; doświadczanych w zawodzie i pracy charakterystycznych problemów; niepokojów zawodowych; predyspozycji zawodowych; kompetencji osobowych; kwalifikacji zawodowych; sukcesów dydaktycznych, wychowawczych i innych; porażek w pracy

i występujących trudności; opinii o zawodzie i warunków funkcjonowania w zawodzie; perspektywach i planach zawodowych, rozwojowych, edukacyjnych.

Oceniana będzie aktywność własna i zaangażowanie Studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, a także jakość wykonania projektu, w tym rzetelność prowadzonych badań, poprawność metodologiczna, analiza i interpretacja zebranych danych oraz ich prezentacja na forum grupy.

Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość formułowanych argumentów oraz pytań i wątpliwości. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów. Podczas jednych zajęć można otrzymać nawet 3 plusy, będące odpowiednikiem bardzo dobrego przygotowania, 2 plusy wskazujące na dobre przygotowanie i 1plus oznaczający dostateczny poziom przygotowania studenta do zajęć.

Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy (wartość maksymalną na skali wyznaczają studenci najbardziej aktywni). Na podstawie oceny uzyskanej z aktywności (ilość plusów) oraz oceny z drugiej formy weryfikacji (projekt) prowadzący wystawia ocenę końcową z ćwiczeń.

Uwagi:

M2OW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)