Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
1. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Uniwersytet Opolski, Opole 2016. 2. Ruszkowska M.: Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013 http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf. 3. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 poz. 157). 4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593) 5. Czasopismo "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" |
Zakres tematów: |
1. Ustalenia terminologiczne: opieka, pomoc, wychowanie; kategorie, funkcje i konstytutywne cechy opieki. 2. Formy opieki nad dzieckiem do lat 3. 3. Placówki wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży. 4. Placówki opieki całodobowej dla dzieci i młodzieży. 5. Placówki opiekuńcze dla dorosłych. 6. Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej. 7. Aspekty funkcjonowania placówek opiekuńczo – wychowawczych. 8. Zajęcia organizowane w placówkach – przykłady. 9. Proces usamodzielnienia wychowanków placówek. 10. Współpraca opiekuna – wychowawcy z rodziną podopiecznego. 11. Problematyka wypalenia zawodowego opiekuna – wychowawcy. 12. Rodzina zastępcza jako forma rodzinnej opieki i wychowania. 13-14. Omówienie projektów pomocy. 15. Podsumowanie. |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
1. prezentacja - prezentacja ustna przeglądu literatury i własnego stanowiska, student otrzymuje ocenę pozytywną za odwołanie się do literatury w celu wyjaśnienia prezentowanego problemu/zjawiska i ustosunkowanie się do niego poparte merytoryczną argumentacją; praca w parach 2. projekt - pisemne opracowanie projektu pomocy dla indywidualnego przypadku (rodziny, instytucji, środowiska lokalnego) wybranego pod kątem tematyki zajęć; student otrzymuje ocenę pozytywną za opisanie przypadku i zaprojektowanie dla niego pomocy, w projekcie student powinien się wykazać znajomością systemu pomocy społecznej w Polsce; praca w parach |
Uwagi: |
POWzAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.