Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

1. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Uniwersytet Opolski, Opole 2016.

2. Ruszkowska M.: Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013 http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf.

3. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 poz. 157).

4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593)

5. Czasopismo "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze"

Zakres tematów:

1. Ustalenia terminologiczne: opieka, pomoc, wychowanie; kategorie, funkcje i konstytutywne cechy opieki.

2. Formy opieki nad dzieckiem do lat 3.

3. Placówki wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży.

4. Placówki opieki całodobowej dla dzieci i młodzieży.

5. Placówki opiekuńcze dla dorosłych.

6. Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej.

7. Aspekty funkcjonowania placówek opiekuńczo – wychowawczych.

8. Zajęcia organizowane w placówkach – przykłady.

9. Proces usamodzielnienia wychowanków placówek.

10. Współpraca opiekuna – wychowawcy z rodziną podopiecznego.

11. Problematyka wypalenia zawodowego opiekuna – wychowawcy.

12. Rodzina zastępcza jako forma rodzinnej opieki i wychowania.

13-14. Omówienie projektów pomocy.

15. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

1. prezentacja - prezentacja ustna przeglądu literatury i własnego stanowiska, student otrzymuje ocenę pozytywną za odwołanie się do literatury w celu wyjaśnienia prezentowanego problemu/zjawiska i ustosunkowanie się do niego poparte merytoryczną argumentacją; praca w parach

2. projekt - pisemne opracowanie projektu pomocy dla indywidualnego przypadku (rodziny, instytucji, środowiska lokalnego) wybranego pod kątem tematyki zajęć; student otrzymuje ocenę pozytywną za opisanie przypadku i zaprojektowanie dla niego pomocy, w projekcie student powinien się wykazać znajomością systemu pomocy społecznej w Polsce; praca w parach

Uwagi:

POWzAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)