Psychopatologia [06-PS-SM-018]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Psychopatologia [06-PS-SM-018] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jagoda Sikora |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Cierpiałkowska, L. (2013). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. 2. Wciórka, J. (2010). Psychopatologia: objawy i zespoły zaburzeń psychicznych. W: J. Rybakowski, S. Pużyński, J. Wciórka (red.). Psychiatria. Podstawy psychiatrii. T.1. Wrocław: Elsevier Urban&Partner (r. 3, s.305 – 398). 3. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.) (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 4. Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 6. Aleksandrowicz, J.W. (2002). Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 7. Jaremy, M. (2011). Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza. 8.Morrison, J. (2012): Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: WUJ. 9. Sęk, H. (red.). (2013). Psychologia kliniczna. T 1,2, Warszawa: PWN 10. Engle, R.W., Sędek, G., von Hecker, U., McIntosh, D.N. (2006). Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS. LITERATURA DODATKOWA 1. Kaplan, H., Sadock, B. (1995). Psychiatria kliniczna. Wrocław. Urban & Partner. 2. Cierpiałkowska, L.(2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Poznań, Wyd. Naukowe UAM. 3. Jakubik, A.(1999). Zaburzenia osobowości. Warszawa. PZWL. 4. Pużyński, S. (2009). Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. 5. Stolarska, U., Zając, A., Skowronek-Bała, B., Budziszewska, B. (2009). Zaburzenia percepcji wzrokowej pochodzenia korowego. Przegląd lekarski. 66 (11), s. 976 - 982 6. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, XLIV (3), s.361-370 |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę psychopatologii. Koncepcja normy psychologicznej i normalności, oraz kulturowe podłoże norm. 2. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne, zaburzenia procesów poznawczych: spostrzegania 3. Objawy psychopatologiczne c.d., zaburzenia procesów poznawczych: uwagi, pamięci 4. Objawy psychopatologiczne c.d - zaburzenia procesów poznawczych: myślenia; zaburzenia emocji 5. Objawy psychopatologiczne c.d - zaburzenia motywacji, aktywności, świadomości i poczucia tożsamości 6. Zaburzenia osobowości – dyskusja nad patogenezą, etiologią i epidemiologią. 7. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń osobowości. Analiza przypadków. 8. Zaburzenia lękowe – mechanizmy powstawania i przebieg. Osiowe objawy nerwicowe. Typy zaburzeń lękowych. Analiza przypadków. 9. Reakcje na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne. 10. Zaburzenia dysocjacyjne. Zaburzenia somatoformiczne. Analiza przypadków. 11. Zaburzenia afektywne – obraz kliniczny, patogeneza, epidemiologia 12. Zaburzenia psychotyczne – dyskusja nad postaci, symptomatologią, przyczynami, mechanizmami powstawania. 13. Diagnostyka i leczenie zaburzeń psychotycznych i afektywnych. 14. Projektowanie postępowania diagnostycznego. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na temat postaci, symptomatologii, przyczyn, mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Prezentacja studium przypadku pacjentów z poszczególnymi postaciami zaburzeń psychicznych. Dyskusja nad uwarunkowaniami, etiopatogenezą oraz kierunkami pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe oceniane będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Projekt diagnozy opracowywany w kilkuosobowych grupach oceniany będzie na skali 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry) |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.