Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006]
semestr letni 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Maria Flakus |
Strona domowa grupy: | http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=67618 |
Literatura: |
Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. W-wa: WN „Scholar”. Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Pavkov, T. W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu gotowi start – wprowadzenie do SPSS. Gdańsk, GWP. |
Zakres tematów: |
1. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Próba jako reprezentacja populacji. Zapoznanie się z programem STATISTICA PL 2. Rozkłady częstości, grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Opis statystyczny jednej zmiennej, miary tendencji centralnej, miary zmienności, momenty. 4. Rozkłady zmiennych losowych, standaryzacja wyników, krzywa rozkładu normalnego. 5. Korelacja i regresja, korelacja a związek przyczynowy, równania regresji najmniejszych kwadratów. Interpretacyjne aspekty i problemy korelacji i regresji. 6. Etapy wnioskowania statystycznego, hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, test t dla jednej średniej. 7. Założenia testów parametrycznych dla dwóch prób zależnych i niezależnych. Testy t dla prób zależnych i niezależnych. 8. Kolokwium (test). |
Metody dydaktyczne: |
Laboratoria: sala komputerowa, z oprogramowaniem komputerowym STATISTICA, dla grupy do 15 osób, rzutnik. |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość zagadnień merytorycznych z przedstawionych na wykładzie i podczas ćwiczeń z zakresu omawianej literatury oraz umiejętności analizy statystycznej. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Ocena z testu stanowi 70% oceny końcowej Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych zadań testu. Test wiedzy i umiejętności: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście. Test wiedzy i umiejętności składa się z ok 5-6 pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną. Wiedza i umiejętności. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów dla zadanych analiz z: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Zadania domowe: Ocena z zadań stanowi 30% oceny końcowej. Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych etapów analizy statystycznej w poszczególnych zadaniach: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy. Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań (ok 3-4 na semestr) W zadaniach ocenia się poprawność kolejnych etapów analizy statystycznej dla podanych zagadnień i baz danych zawierających zmienne psychologiczne. |
Uwagi: |
Strona przedmiotu na platforie EL: https://el.us.edu.pl/wpip/course/view.php?id=104 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.