Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-N1-39.25]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-N1-39.25] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anida Szafrańska |
Literatura: |
1. Attwood, T. , Zespół Aspergera, Poznań 2006. 2. Frith, U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008. 3. Jaklewicz, H. (red.), Edukacja osób autystycznych w praktyce i badaniach naukowych, Gdańsk, 1998. 4. Kossewska, J., Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków, 2009. 5. Mc Ilwee Myers J., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańska 2016. 6. Moor, J. ,Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym, Łódź–Warszawa, 2006.: 7. Nason B., Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Wydaw. UJ, Kraków 2017. 8. Pisula E. Autyzm u dzieci : diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Wydaw. Naukowe PWN Warszawa 2000. 9. Pisula, E. Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005. 10. Pisula, E., Danielewicz, D. (red.), Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Warszawa 11. Schopler, E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 12. Winczura, B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008. |
Zakres tematów: |
1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a całościowe zaburzenia rozwoju. Klasyfikacja DSM 5 oraz klasyfikacja ICD 10. 2. Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 3. Organizacja procesu edukacyjnego: - Tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się. - Realizacja indywidualnego programu edukacyjno terapeutycznego. - Cele edukacyjne i edukacyjno terapeutyczne. - Ocenianie ucznia. - Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 4. Metody pracy w grupie. 5. Rozwijanie umiejętności życiowych. |
Metody dydaktyczne: |
1. Metody podające: mini wykład, prezentacja multimedialna. 2. Metody praktycznego działania. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie w grupach 3-4 osobowych konspektu zajęć. 2. Przeprowadzenie w grupie ćwiczeń z poszczególnych obszarów edukacji wczesnoszkolnej uwzględniających specyfikę funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 3. Ocenie podlegać będzie: konspekt zajęć, przygotowanie pomocy dydaktycznych, sposób prezentacji, kreatywność, zaangażowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.