Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL] semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 010
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Maciej Tramer
Literatura:

- U. Eco: Interpretacja i historia [oraz:] U. Eco: Nadinterpretowanie tekstów. W: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Tłum. T. Bieroń. Kraków 1996.

- H. G. Gadamer: Czy poeci umilkną? Tłum. M. Łukasiewicz. Bydgoszcz 1998.

- Sztuka interpretacji. Wyb. i oprac. H. Markiewicz. T. 1-2. Wrocław 1973.

- E. Auerbach: Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu. Warszawa 1968 [i nast.].

- R. Barthes: Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa 2000.

- M. Moskalewicz: „Murzynek Bambo – czarny, wesoły…” Próba postkolonialnej

interpretacji tekstu. "Teksty Drugie" 2005, nr 1-2 [http://rcin.org.pl/Content/52193/WA248_68165_P-I-2524_moskal-murzynek.pdf]

- I. Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo. W: I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice 2013.

- J. Łotman: Problem faktu historycznego. W: Tegoż: Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury. Tłum. B. Żyłko. Gdańsk 2008.

- S. Aleksijewicz: Proces "Cynkowych chłopców". W: Tejże: Cynkowi chłopcy. Tłum. J. Czech. Wołowiec 2015.

- H. White: Fabularyzacja historyczna a problem prawdy. W: Tegoż: Poetyka pisarstwa historycznego [lub: Ciała i ich fabuły]. Tłum. E. Domańska. Kraków 2000 [i nast.].

- K. Wyka: „Hawrań i Murań” Władysława Broniewskiego. W: Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop i J. Sławiński. Gdańsk 2001.

- F. Mazurkiewicz: Z legend dawnego Egiptu Prusa, czyli całkowite zaćmienie. W: Tegoż: Opowieści nowoczesne. Katowice 2015.

- M. Tramer: Skandal i prowokacja. Wokół "Pissuarów" Anatola Sterna. W: Tegoż: Rzeczy wstydliwe, a nawet mniej ważne. Katowice 2007.

Zakres tematów:

- Interpretacja i nadinterpretacja

- kto jest kim? kto z kim? kto do kogo? - w tekście literackim

- "Czy człowiek może ujrzeć twarz swoją?" - interpretacja, krytyka, kontekst

- Różne zdanie - różne znaczenie - krótka historia jednej polemiki

- Klątwa na "Klątwę"? Prowokacja - skandal - poeci wyklęci

- "Zupełnie inaczej" - odwrotność, przewrotność, wywrotowość

- "Wcale ta prostota nie taka prosta"

- "Opowiem wam inną historię moją" (story i hi-story?)

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia i konwersatoria – pod kierunkiem nauczyciela akademickiego studenci referują i interpretują fragmenty tekstów literaturoznawczych i literackich; szczegółowe omówienie technik korzystania z dostępnych baz danych i sposobu dokumentowania zapożyczeń z innych tekstów w sposób właściwy dla pracy pisemnej; praca z tekstem (dokumentem) drukowanym – praca z tekstem (dokumentem) mówionym – praca z rękopisem.

Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o ustaloną lekturę – weryfikacją tej części jest udział w dyskusji w trakcie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej w formie eseju poświęconego interpretacji ustalonego tekstu literackiego (lub "innego tekstu kultury") oraz aktywny udział w zajęciach. Temat pracy pisemnej zostanie ustalony indywidualnie z każdym studentem najpóźniej 4 grudnia 2017 r. Oddanie pracy przez studenta powinno nastąpić najpóźniej 22 stycznia 2018 r. Nauczyciel akademicki może zadecydować, na podstawie zaangażowania i przygotowania do zajęć zajęcia, a także na podstawie samodzielnej (ponadprogramowej) lektury studenta o podniesieniu oceny z pracy pisemnej o ½ stopnia.

Uwagi:

I sem. fil. pol. lic., grupa dziekańska 7

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)