Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL]
semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Tramer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- U. Eco: Interpretacja i historia [oraz:] U. Eco: Nadinterpretowanie tekstów. W: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Tłum. T. Bieroń. Kraków 1996. - H. G. Gadamer: Czy poeci umilkną? Tłum. M. Łukasiewicz. Bydgoszcz 1998. - Sztuka interpretacji. Wyb. i oprac. H. Markiewicz. T. 1-2. Wrocław 1973. - E. Auerbach: Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu. Warszawa 1968 [i nast.]. - R. Barthes: Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa 2000. - M. Moskalewicz: „Murzynek Bambo – czarny, wesoły…” Próba postkolonialnej interpretacji tekstu. "Teksty Drugie" 2005, nr 1-2 [http://rcin.org.pl/Content/52193/WA248_68165_P-I-2524_moskal-murzynek.pdf] - I. Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo. W: I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice 2013. - J. Łotman: Problem faktu historycznego. W: Tegoż: Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury. Tłum. B. Żyłko. Gdańsk 2008. - S. Aleksijewicz: Proces "Cynkowych chłopców". W: Tejże: Cynkowi chłopcy. Tłum. J. Czech. Wołowiec 2015. - H. White: Fabularyzacja historyczna a problem prawdy. W: Tegoż: Poetyka pisarstwa historycznego [lub: Ciała i ich fabuły]. Tłum. E. Domańska. Kraków 2000 [i nast.]. - K. Wyka: „Hawrań i Murań” Władysława Broniewskiego. W: Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop i J. Sławiński. Gdańsk 2001. - F. Mazurkiewicz: Z legend dawnego Egiptu Prusa, czyli całkowite zaćmienie. W: Tegoż: Opowieści nowoczesne. Katowice 2015. - M. Tramer: Skandal i prowokacja. Wokół "Pissuarów" Anatola Sterna. W: Tegoż: Rzeczy wstydliwe, a nawet mniej ważne. Katowice 2007. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Interpretacja i nadinterpretacja - kto jest kim? kto z kim? kto do kogo? - w tekście literackim - "Czy człowiek może ujrzeć twarz swoją?" - interpretacja, krytyka, kontekst - Różne zdanie - różne znaczenie - krótka historia jednej polemiki - Klątwa na "Klątwę"? Prowokacja - skandal - poeci wyklęci - "Zupełnie inaczej" - odwrotność, przewrotność, wywrotowość - "Wcale ta prostota nie taka prosta" - "Opowiem wam inną historię moją" (story i hi-story?) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia i konwersatoria – pod kierunkiem nauczyciela akademickiego studenci referują i interpretują fragmenty tekstów literaturoznawczych i literackich; szczegółowe omówienie technik korzystania z dostępnych baz danych i sposobu dokumentowania zapożyczeń z innych tekstów w sposób właściwy dla pracy pisemnej; praca z tekstem (dokumentem) drukowanym – praca z tekstem (dokumentem) mówionym – praca z rękopisem. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o ustaloną lekturę – weryfikacją tej części jest udział w dyskusji w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej w formie eseju poświęconego interpretacji ustalonego tekstu literackiego (lub "innego tekstu kultury") oraz aktywny udział w zajęciach. Temat pracy pisemnej zostanie ustalony indywidualnie z każdym studentem najpóźniej 4 grudnia 2017 r. Oddanie pracy przez studenta powinno nastąpić najpóźniej 22 stycznia 2018 r. Nauczyciel akademicki może zadecydować, na podstawie zaangażowania i przygotowania do zajęć zajęcia, a także na podstawie samodzielnej (ponadprogramowej) lektury studenta o podniesieniu oceny z pracy pisemnej o ½ stopnia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I sem. fil. pol. lic., grupa dziekańska 7 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.