Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S2-01]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S2-01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Irena Przybylska |
Literatura: |
Aktualne Ustawy i Rozporządzenia. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2006. Wyd. „Gaja”. Wosik-Kawala D.(red). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze. Lublin 2011. UMCS. Kępski Cz.: Opieka i wychowanie w rodzinie. Lublin 2003, Wyd. UMCS. Badora S., Czeredecka B., Marzec D.: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001, Impuls. Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009. Wyd. PWSZ. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wyd. „Żak”, cz. I, pkt 1-3. Matyjas B. (red): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005. Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. Kantanowicz E.: Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej. Olsztyn 2011. |
Zakres tematów: |
1. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetle różnych koncepcji rozwoju i funkcjonowania człowieka. 2. Profesjonalizm w pracy opiekuńczo-wychowawczej - uwarunkowania prawne, psychologiczne, instytucjonalne. 2. Konteksty i specyfika pracy pedagogicznej w różnych placówkach - formy opieki wychowawczej wspomagającej rodzinę i zastępujące rodzinę. 3. Organizacje pozarządowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej - ich możliwości wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb i rozwoju człowieka. 4. Literaturowe i filmowe przykłady i inspiracje. 5. Prezentacje projektów zaliczeniowych studentów. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, autoprezentacje, metoda problemowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.