Pedeutologia [12-PE-N2-1P]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedeutologia [12-PE-N2-1P] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 33 |
Prowadzący: | Małgorzata Zalewska-Bujak |
Literatura: |
Dróżka W.: Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedentologiczne i pamiętnikoznawcze. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2002 Dróżka W.: Generacja wielkiej zmiany : studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004. Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008 Gołębniak B.D.: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Wyd. „Edytor”, Toruń-Poznań 1998; Horny G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005; Korczyński S. (red.): Nauczyciel epoki przemian. Wyd. UO, Opole 2005; Kwaśnica R.: Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. (w:) Pedagogika. (red.) Śliwerski B., Kwieciński Z., T. 2, PWN, Warszawa 2003; Pyrzycka E. (red.): Nauczyciel jutra. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006; Gnitecki J., Rutkowiak J. (red.): Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa – Poznań 1999; Kojs W. (red.): Wartości – Edukacja – Globalizacja. Cieszyn 2002; Kojs W., Dawid Ł. (red.): Wokół dydaktyki podmiotowej. Wyd. UŚ Filia w Cieszynie, Cieszyn 2003; Krzysztoszek Z., Grabczuk W. (red.): Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki. Wydaw. TWP WSP, Warszawa 2004; Kwiatkowska H.: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015 Męczkowska A.: Od świadomości nauczycieli do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej koncepcji ucznia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002 Michalak J.: Uwarunkowania sukcesu zawodowego nauczycieli. Studium przypadków. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2007 Ostrowska U. (red.): Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002; Rogalski E. (red.): Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce. Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2007; Rudnicki P., Kutrowska B., Nowak-Dziemianowicz M. (red.): Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2008 Sęk H.: Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. PWN, Warszawa 2009; Solarczyk – Ambroziak E., Zduniak A. (red.): Edukacyjne wyzwania i zagrożenia początku XXI wieku. Warszawa 2003; Speck O.: Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. GWP, Gdańsk 2005; Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J.: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wyd. eMPi2, Poznań 2003; Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; Zamorska B.: Nauczyciele. (Re)konstrukcje bycia-w-świecie edukacji. Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2008 Zwolińska E.A. (red.): Twórcze aspekty edukacji. Wyd. „Kreska”, Bydgoszcz 2007 |
Zakres tematów: |
Zakres treści realizowanych w ramach ćwiczeń obejmuje zagadnienia: • Nauczyciel i jego kontakty interpersonalne; • Kompetencje oraz kwalifikacje nauczycieli i ich nabywanie; • Obecne orientacje w edukacji nauczycieli; • Rozwój zawodowy nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); • Problemy współczesnego funkcjonowania zawodowego nauczycieli (nauczyciel wobec zagrożeń współczesności); • Stres i kryzys w pracy nauczyciela; • Nauczyciel jako twórca i innowator; • Nauczyciel jako wychowawca; • Aksjologiczny wymiar pracy nauczyciela; • Z zagadnień komunikowania się nauczyciela z uczniami; Pełnione role, wyznaczane funkcje i zadania współczesnego nauczyciela |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda projektów, prezentacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zobowiązany jest do opracowania projektu rozwoju i planu pracy nauczyciela z zakresu omawianej tematyki ćwiczeń. Projekt powinien zawierać m.in. zaplanowane ramy czasowe jego realizacji, opis konkretnych działań nauczycielskich (i ich specyfiki) podejmowanych w ramach realizacji stworzonego planu rozwoju. Ocenie podlegać będzie umiejętność współpracy i zaprojektowania wraz z innymi indywidualnego i nowatorskiego planu pracy nauczyciela, opartego na innowacyjnym podejściu do zadań edukacyjnych, związanych z nauczaniem i wychowaniem. Zwraca się uwagę na jego umiejętność pracy w grupie oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu. Ocenie podlegać będzie także: wiedza studenta i umiejętność operowania nią podczas analizowania oraz omawiania projektu; poziom wiedzy teoretycznej, sposób jej wykorzystania w praktyce; zaangażowanie w pracę oraz kreatywność; systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach (90% procent obecności). Prezentowany projekt na zajęciach oceniany będzie w skali: 2,0-5,0. Czas przypadający na ocenę projektu to przedostatnie zajęcia odbywające się zgodnie z harmonogramem Student przygotowuje prezentację. Polegać ma to w pierwszym rzędzie na samodzielnym dotarciu studentów do wybranych treści ćwiczeń. Podstawą stworzenia prezentacji mają być samodzielne studia literatury przedmiotu, krytyczna ich analiza i wybór treści w niej eksponowanych. W trakcie prezentacji preferowana jest aktywizacja pozostałych studentów – pobudzanie ich do refleksji, czy dyskusji na temat omawianych zagadnień. Przygotowywana prezentacja oceniana będzie w skali ocen: 2,0-5,0. W ocenianiu będzie brany pod uwagę: sposób prezentowania treści przez studentów; merytoryczna wartość prezentacji związana m.in. z trafnym doborem literatury i wyczerpaniem tematu. Weryfikacja polegać będzie na ocenie tego, na ile student potrafi dotrzeć do wskazanych treści teoretycznych (korzystając ze źródeł naukowych) i przedstawić je na forum grupy. Realizacja tematu (prezentacja i omówienie treści) następuje we wcześniej umówionym terminie (termin uzależniony jest od harmonogramu zajęć). |
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.