Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-S1-4WPO]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-S1-4WPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Natalia Ruman |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003 Milerski B., Śliwerski B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000 Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996 Pilch T. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa (wszystkie tomy) Literatura dodatkowa: Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 Gawlina B.: O nową jakość funkcji praktycznej pedagogiki. [w:] Palka S. (red.): Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Kraków 1989 Gnitecki J.: O realistyczną koncepcję pedagogiki ogólnej. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3 Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989 Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996 Kojs W., Dawid Ł. (red.): Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki – Tendencje – Problemy. Katowice 2001 Kojs W., Dawid Ł., Mrózek R. (red.): Komunikacja – Dialog – Edukacja. T.1i2. Cieszyn 1998 Kukołowicz T., Nowak M. (red.): Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne. Lublin 1997, Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997 Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Gdańsk 2005 Kwieciński Z.: Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa 2003 Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Rodzina – Wychowanie – Wielokulturowość. Cieszyn 2000 Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000 Maszke A. W. (red.): Stałość i zmienność w naukach pedagogicznych. Olsztyn 1995 Nęcki Z.: Komunikowanie się interpersonalne. Wrocław 1992 Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999 Nowosad I.: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa 2003 Pachociński R.: Szkoła tradycyjna a szkoła wirtualna. [w:] Rabczuk W. (red.): Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998 Papuziński A.: Teoretyczny paradygmat pedagogiki jako przyczyna jej praktycznych trudności. [w:] Hejnicka-Bezwińska T. (red.): Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz 1995 Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995 Pilch T.: Spory o szkołę. Warszawa 1999 Pomykało W. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa 1993, Radziewicz E., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Od pedagogiki ku pedagogii. Toruń 1993 Speck O.: Być nauczycielem. Gdańsk 2005 Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998 Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993 Turos L. (red.): Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Warszawa 1999 Włodek-Chronowska J.: Teoria i praktyka pedagogiczna – obszary eksploatacji. [w:] Palka S. (red.): Możliwości rozwijania i wykorzystania teoretycznej wiedzy pedagogicznej. Kraków 1995 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające Teksty pedagogiczne: rodzaje, źródła i sposób ich praktycznego wykorzystania - przypisy (zadanie dla każdego indywidualnie). Obowiązkowa wizyta w bibliotece 2. Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status Dylematy w pedagogice – miejsce pedagogiki w systemie innych nauk, sposoby uprawianie pedagogiki Współczesne sposoby kreowania pedagogiki w Polsce 3. Język pedagogiki i podstawowe kategorie pedagogiczne Historyczna zmienność podstawowych pojęć (pedagog – pedagogika – pedagogia; kształcenie – wychowanie – edukacja; socjalizacja – inkulturacja) Język pedagogiki i jego związek z językiem potocznym i językami innych dyscyplin naukowych 4. Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości. Podstawowe kategorie aksjologiczne w wychowaniu i w pedagogice. Program (programy) edukacji aksjologicznej – istota i założenia. Strategie wychowania do wyboru wartości. 5. Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja). 6. Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości. Przekaz kulturowy w społecznościach ludzkich. Człowiek – kultura – przemiany. Reprodukcja systemu społecznego na system oświatowy. 7. Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania 8. Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła) 9. Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką 10. Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania 11. Patologie edukacyjne 12. Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany Od szkoły eksperymentalnej Deweya do współczesnych szkół alternatywnych – założenia teoretyczne i praktyczne rozwiązania (do wyboru dla studentów) 12.1.1. Szkoła eksperymentalna Deweya, szkoła Sumerhill A. S. Neilla, szkoła C. Freineta, plan daltoński, politechniczna szkoła pracy Błońskiego, koncepcja M. Montessori, koncepcja J. Korczaka, szkoły waldorfskie i inne Antypedagogika – założenia, podstawowe tezy. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, pogadanka, prezentacja multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć – opracowywanie streszczeń artykułów naukowych przynajmniej z zakresu literatury podstawowej, aktywne uczestniczenie w zajęciach – udział w dyskusji, prezentacja opracowanego projektu zajęć Praca zaliczeniowa indywidualna (maksymalnie 3 strony A4), w którym uwzględniane będą takie kryteria jak: umiejętność sformułowania problemu (na podstawie dobranej literatury przedmiotu), jego interpretacja z uwzględnieniem własnej konkluzji i wniosków oraz forma wypowiedzi (poprawność językowa, właściwe stosowanie przypisów). Wszelkie formy plagiatu są jednoznaczne z konsekwencjami dyscyplinarnymi dla studenta. Kolokwium zaliczeniowe |
Uwagi: |
dr N. Ruman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.