Oligofrenopedagogika [12-OA-S1-5O]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Oligofrenopedagogika [12-OA-S1-5O] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 21 |
Prowadzący: | Sylwia Wrona |
Literatura: |
• Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Kopeć D.: Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Pozna 20013. • Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995. • Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010. • Kulesza E., M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa 2004. • Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998. • Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Winczura B. (red.): Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia. Kraków 2013. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. • Żółkowska T.: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin 2004. |
Zakres tematów: |
• Oligofrenopedagogika- znaczenie terminu • Miejsce oligofrenopedagogiki w systemie nauk o człowieku • Zakres, przedmiot zainteresowań (badań) oligofrenopedagogiki • Współczesne cele i strategie w obrębie oligofrenopedagogiki • Znaczenie terminów rehabilitacja, autonomia, autorewalidacja etc. • Podmiot oddziaływań oligofrenopedagogiki • Dysfunkcje intelektualne globalne i parcjalne • Koncepcje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej różnych badaczy • Narzędzia do pomiaru zmiennych w obrębie niepełnosprawności intelektualnej • Czynniki etiologiczne upośledzenia umysłowego wg. Międzynarodowej klasyfikacji chorób • Mechanizmy inkluzji – ekskluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną • Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami • Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie • Funkcjonowanie (działalność) instytucji, organizacji wspierających wychowanie, terapię, kształcenie, rozwój oraz funkcjonowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie w sferze społeczno-zawodowej |
Metody dydaktyczne: |
wykład z pokazem multimedialnym, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (zgodnie z harmonogramem zajęć) Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.