Projektowanie działań w środowisku [12-PE-AR-S1-7PDS]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Projektowanie działań w środowisku [12-PE-AR-S1-7PDS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 13 |
Prowadzący: | Alina Szczurek-Boruta |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 2. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. 3. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007. 4. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. 5. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000. 6. Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995. 7. Mendel M.: Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. 8. Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań 2007. 9. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek. 10. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek. 11. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.): Szkoła-kultura-środowisko lokalne. Toruń 2015, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Miasto Cieszyn, Wydawnictwo Adam Marszałek. 12. Theiss W. (red.): Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa 2001, Wyd. Akademickie Żak 13. Winiarski M.: Rodzina, szkoła, środowisko lokalne : problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000, Instytut Badań Edukacyjnych. Literatura uzupełniająca 1. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.): Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008. 2. Butz M.: Praca w grupach. Kraków 1995, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny. 3. Kubiczek B.: Nie trać czasu: aktywne metody pracy z grupą. Cz. 1 i 2. Gliwice 2001, Ośrodek Szkoleniowy Nowator Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych 4. Wójcik E.: Metody aktywizujące w pedagogice grup. Kraków 2008, Wyd. Rubikon. 5. Szmagalski J. Metoda grupowa w pracy środowiskowej. [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.) Pedagogika społeczna. Warszawa 1995, Wyd. Żak. 6. Kryński A.: Pedagogika grupy: poszukiwanie nowych metod w procesie kształcenia nauczycieli. Częstochowa 2000, „Educator”. 7. Klaus W. Vopel Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. I-IV Wyd. Jedność Kielce 8. Marody M. (red.): Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002. 9. Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011. 10. Stephan W. G., Stephan C. W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk 2003. 11. Stewart J. (red.): Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa 2002. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu 2. Metoda organizowania środowiska (sens i zakres, cele społeczne i operacyjne organizowania środowiska. 3. Środowiska zróżnicowane i uczestnicy działań społecznych (potrzeby indywidualne, społeczne). 4. Środowisko lokalne – stowarzyszenia, wspólnoty, instytucje działające na rzecz dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, osób niewydolnych. 5-12. Przykłady działań społecznych, praktyk, projektów - prezentacja portfolio przygotowanych przez studentów. 13. Metoda grupowa (zasady współpracy w grupie, zasady realizacji projektów). 14-23. Projektowanie działania w środowisku (wybór miejsca i grupy, poznanie potrzeb i możliwości grupy, analiza potrzeb uczestników działania, opracowanie planu działania, przygotowanie działania). 24-28. Realizacja projektu w środowisku 29. Omówienie projektu, dyskusja, wnioski, informacja zwrotna 30. Podsumowanie zajęć, zaliczenie przedmiotu |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Portfolio Materiały na temat projektów realizowanych w środowisku lokalnym. Portfolio zostaje przygotowane indywidualnie przez każdego studenta i zaprezentowane na zajęciach. Projekt Ocenie poddane zostaną umiejętności współpracy w grupie, kreatywność, dostosowanie działań do potrzeb i możliwości uczestników projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.