Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie działań w środowisku [12-PE-AR-S1-7PDS] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Projektowanie działań w środowisku [12-PE-AR-S1-7PDS]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

2. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011.

3. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007.

4. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

5. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000.

6. Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995.

7. Mendel M.: Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek.

8. Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań 2007.

9. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek.

10. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek.

11. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.): Szkoła-kultura-środowisko lokalne. Toruń 2015, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Miasto Cieszyn, Wydawnictwo Adam Marszałek.

12. Theiss W. (red.): Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa 2001, Wyd. Akademickie Żak

13. Winiarski M.: Rodzina, szkoła, środowisko lokalne : problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000, Instytut Badań Edukacyjnych.

Literatura uzupełniająca

1. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.): Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008.

2. Butz M.: Praca w grupach. Kraków 1995, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

3. Kubiczek B.: Nie trać czasu: aktywne metody pracy z grupą. Cz. 1 i 2. Gliwice 2001, Ośrodek Szkoleniowy Nowator Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych

4. Wójcik E.: Metody aktywizujące w pedagogice grup. Kraków 2008, Wyd. Rubikon.

5. Szmagalski J. Metoda grupowa w pracy środowiskowej. [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.) Pedagogika społeczna. Warszawa 1995, Wyd. Żak.

6. Kryński A.: Pedagogika grupy: poszukiwanie nowych metod w procesie kształcenia nauczycieli. Częstochowa 2000, „Educator”.

7. Klaus W. Vopel Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. I-IV Wyd. Jedność Kielce

8. Marody M. (red.): Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002.

9. Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011.

10. Stephan W. G., Stephan C. W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk 2003.

11. Stewart J. (red.): Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa 2002.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów

związanych z zaliczeniem przedmiotu

2. Metoda organizowania środowiska (sens i zakres, cele społeczne i operacyjne organizowania środowiska.

3. Środowiska zróżnicowane i uczestnicy działań społecznych (potrzeby indywidualne, społeczne).

4. Środowisko lokalne – stowarzyszenia, wspólnoty, instytucje działające na rzecz dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, osób niewydolnych.

5-12. Przykłady działań społecznych, praktyk, projektów - prezentacja portfolio przygotowanych przez studentów.

13. Metoda grupowa (zasady współpracy w grupie, zasady realizacji projektów).

14-23. Projektowanie działania w środowisku (wybór miejsca i grupy, poznanie potrzeb

i możliwości grupy, analiza potrzeb uczestników działania, opracowanie planu działania, przygotowanie działania).

24-28. Realizacja projektu w środowisku

29. Omówienie projektu, dyskusja, wnioski, informacja zwrotna

30. Podsumowanie zajęć, zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Portfolio

Materiały na temat projektów realizowanych w środowisku lokalnym. Portfolio zostaje przygotowane indywidualnie przez każdego studenta i zaprezentowane na zajęciach.

Projekt

Ocenie poddane zostaną umiejętności współpracy w grupie, kreatywność, dostosowanie działań do potrzeb i możliwości uczestników projektu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)