Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Projektowanie działań w środowisku 12-PE-AR-S1-7PDS
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Projektowanie działań w środowisku 12-PE-AR-S1-7PDS
Zajęcia semestr letni 2017/2018 (2017/2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

2. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011.

3. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007.

4. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

5. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000.

6. Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995.

7. Mendel M.: Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek.

8. Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań 2007.

9. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek.

10. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B.(red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej - dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek.

11. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.): Szkoła-kultura-środowisko lokalne. Toruń 2015, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Powiat Cieszyński, Miasto Cieszyn, Wydawnictwo Adam Marszałek.

12. Theiss W. (red.): Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa 2001, Wyd. Akademickie Żak

13. Winiarski M.: Rodzina, szkoła, środowisko lokalne : problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000, Instytut Badań Edukacyjnych.

Literatura uzupełniająca

1. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.): Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008.

2. Butz M.: Praca w grupach. Kraków 1995, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

3. Kubiczek B.: Nie trać czasu: aktywne metody pracy z grupą. Cz. 1 i 2. Gliwice 2001, Ośrodek Szkoleniowy Nowator Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych

4. Wójcik E.: Metody aktywizujące w pedagogice grup. Kraków 2008, Wyd. Rubikon.

5. Szmagalski J. Metoda grupowa w pracy środowiskowej. [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.) Pedagogika społeczna. Warszawa 1995, Wyd. Żak.

6. Kryński A.: Pedagogika grupy: poszukiwanie nowych metod w procesie kształcenia nauczycieli. Częstochowa 2000, „Educator”.

7. Klaus W. Vopel Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. I-IV Wyd. Jedność Kielce

8. Marody M. (red.): Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002.

9. Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011.

10. Stephan W. G., Stephan C. W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk 2003.

11. Stewart J. (red.): Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa 2002.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów

związanych z zaliczeniem przedmiotu

2. Metoda organizowania środowiska (sens i zakres, cele społeczne i operacyjne organizowania środowiska.

3. Środowiska zróżnicowane i uczestnicy działań społecznych (potrzeby indywidualne, społeczne).

4. Środowisko lokalne – stowarzyszenia, wspólnoty, instytucje działające na rzecz dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, osób niewydolnych.

5-12. Przykłady działań społecznych, praktyk, projektów - prezentacja portfolio przygotowanych przez studentów.

13. Metoda grupowa (zasady współpracy w grupie, zasady realizacji projektów).

14-23. Projektowanie działania w środowisku (wybór miejsca i grupy, poznanie potrzeb

i możliwości grupy, analiza potrzeb uczestników działania, opracowanie planu działania, przygotowanie działania).

24-28. Realizacja projektu w środowisku

29. Omówienie projektu, dyskusja, wnioski, informacja zwrotna

30. Podsumowanie zajęć, zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Portfolio

Materiały na temat projektów realizowanych w środowisku lokalnym. Portfolio zostaje przygotowane indywidualnie przez każdego studenta i zaprezentowane na zajęciach.

Projekt

Ocenie poddane zostaną umiejętności współpracy w grupie, kreatywność, dostosowanie działań do potrzeb i możliwości uczestników projektu.

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.