Współczesne kierunki pedagogiki [12-PE-N2-3WKP]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne kierunki pedagogiki [12-PE-N2-3WKP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 102 |
Limit miejsc: | 100 |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Literatura: |
1. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1-2. Warszawa 2004, Wyd. Naukowe PWN. 2. Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom 2007, Wyd. ITE. 3. Melosik Z., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 1. Adamski F. (red.): Wychowanie personalistyczne. Kraków 2005, Wyd. WAM. 2. Bruner J.: Kultura edukacji. Kraków 2006, Wyd. „Universitas”. 3. Czerepaniak-Walczak M.: Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk 2007, GWP. 4. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.): Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 1-5. Gdańsk 2008, GWP. 5. Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 6. Kwieciński Z. (red.): Alternatywy myślenia o/dla edukacji: wybór tekstów. Warszawa 2000, Wyd. IBE. 7. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek. 8. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009, WAiP. 9. Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K.J. (red.): Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 10. Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Zakres tematów: |
1. Kategorialny system pojęciowy pedagogiki – historyczna zmienność podstawowych pojęć; język pedagogiki i jego związek z językiem potocznym i językami innych dyscyplin naukowych. 2. Postmodernistyczne konsekwencje ładu społecznego dla pedagogiki i edukacji. 3. Współczesne poszukiwania tożsamości pedagogiki a przemiany edukacyjne. 4. Podstawowe antynomie i kontrasty w obrębie współczesnej pedagogiki. 5. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki. 6. Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką. 7, 8, 9. Główne nurty w pedagogice i przemiany edukacyjne ostatnich dziesięcioleci (pedagogika: hermeneutyczna, dialogu, personalistyczna, humanistyczna, emancypacyjna, alternatywna). 10. Kontrkultura i ruchy kontestacyjne a edukacja. 11, 12. Współczesne nurty radykalnej krytyki szkoły (koncepcje: deskolaryzacji społeczeństwa, odtwarzania kultury społecznej przez system oświatowy, pedagogii krytycznej, antypedagogiki). 13. Edukacyjne konteksty kultury regionalnej i globalnej – lokalność versus globalizacja, edukacja w społecznościach wielokulturowych. 14. Świat multimedialny i wirtualny – pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń społeczeństwa informatycznego. 15. Możliwości i granice edukacyjne współczesnego człowieka. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do analiz, krytycznej oceny wybranych kierunków we współczesnej pedagogice. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, samodzielnie pracować z tekstem oraz przygotować do egzaminu wybrane dwie lektury. |
Uwagi: |
ZEWiWP,ZEWiTP,WPWS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.