Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i media [02-FP-DKU-S1-KiM] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura i media [02-FP-DKU-S1-KiM]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 15:00 - 16:30
sala 103
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 10
Prowadzący: Krzysztof Uniłowski
Literatura:

Literatura:

1. Theodor W. Adorno: Prolog do telewizji; Telewizja jako ideologia. W: tegoż: Sztuka i sztuki. Wybór esejów. Przeł. K. Krzemień-Ojak. Oprac. K. Sauerland. Warszawa 1990.

2. Krzysztof Biedrzycki: Krytyk w telewizji [dot. programu TVN „Wydanie drugie poprawione]. W zbiorze: Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem. Red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski. Kraków 2007.

3. Jerzy Jarzębski: Wartościowania w sieci kultury. "Znak" 1998, nr 7.

4. Andrew Keen: Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani. Wprow. K. Krzysztofek. Warszawa 2007 [fragm.]

5. Marshall McLuhan: Przekaźnik jest przekazem; Przekaźniki zimne i gorące. W: tegoż: Wybór pism. Przeł. K. Jakubowicz. Wybór J. Fuksiewicz. Wstęp K.T. Toeplitz. Warszawa 1975.

6. José Ortega y Gasset: Bunt mas. Przeł. P. Niklewicz. Warszawa 2005 (2008), roz. VIII.

7. Marcin Rychlewski: Kto jest autorem "The Dark Side of the Moon"? O nadawcy rockowym. "Przestrzenie Teorii", nr 3-4 [2004].

Filmografia:

1. Złote czasy radia (Radio Days), reż. Woody Allen, 1987.

2. Purpurowa róża z Kairu (The Purple Rose of Cairo), reż. Woody Allen, 1985.

3. Truman Show, reż. Peter Weir, 1998.

Zakres tematów:

W ramach cyklu zajęć - wychodząc od spostrzeżenia W.J. Onga: "Technologie nie są jedynie wsparciem zewnętrznym, są także czynnikiem przekształcającym świadomość wewnętrzną" (Oralność i pismienność. Warszawa 2011, s. 136-137) - będziemy szukać wpływu mediów i technologii elektronicznych na sztukę i cały system kultury (np. zmiana typu relacji między nadawcą i odbiorcą, malejąca rola krytyki arystycznej, przeobrażenie kultury masowej w swego rodzaju interaktywną sieć).

W toku zajęć szczegółowo zostaną omówione następujące kwestie:

– elitarne i egalitarne ujęcie kultury;

– Marshall McLuhan i szkoła kanadyjska w medioznawstwie;

– longplej (rockowy) jako specyficzna, multimedialna wypowiedź artystyczna;

– szkoła frankfurcka i artystokratyczna krytyka kultury masowej (na przykładzie esejów T.W. Adorna o telewizji);

– krytyk (ekspert) w mediach elektronicznych (na przykładzie szkicu K. Biedrzyckiego o programie telewizyjnym "Wydanie drugie

poprawione")

– krytyka internetu wobec Platońskiej krytyki pisma.

Metody dydaktyczne:

Krytyczne omówienie lektur (pod kierunkiem prowdzącego). Próba samodzielnej refleksji nad problemami podejmowanymi w lekturach - w trybie dyskusji seminaryjnej.

W ramach kursu studenci stworzą bloga, na kórym będą zamieszczali krótkie teksty krytyczne (recenzje, felietony, szkice), związane tematycznie z problemami podejmowanymi w ramach kursu.

Metody i kryteria oceniania:

Na całościową ocenę z ćwiczeń składaja się:

1. ocena przygotowania do zajęć (znajomości lektur, ich problematyki), a także aktywnego udziału w dyskusjach;

2. ocena aktywności i jakości tekstów na blogu prowadzonym przez grupę - od każdego studenta wymaga się co najmniej

dwóch tekstów (w tym jednego o charakterze szkicu) w ciągu semestru. Wymagana jest również aktywność w komentowaniu

publikacji kolegów. premiona będzie również praca przy redagowaniu bloga.

Ocenę całościową stanowi wypadkowa ocen 1 i 2 w proporcji 1 : 1.

Uwagi:

2 semestr fil. pol. I stopnia, specj. dziennikarstwo i komunikacja społ.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)