Teoria wychowania 06-PE-OG-S1-16
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Teoria wychowania 06-PE-OG-S1-16 | |||
Zajęcia |
semestr letni 2017/2018 (2017/2018L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 23 | |||
Limit miejsc: | 29 | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Alicja Żywczok | |||
Literatura: |
Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000. Ecler-Nocoń B., Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów, Katowice 2009. Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994. Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958. Kunowski S.: Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Lublin 1946. Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993. Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002. Łobocki M., Zarys teorii wychowania, Kraków 2006. Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991. Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Weinschenk R.: Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa 1996. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. Żywczok A. (red.): Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Warszawa 2014. |
|||
Zakres tematów: |
1. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 2. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 3. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 4. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 5. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 6. Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 7. Altruizm a proces wychowania. 8. Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 9. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 10. Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 11. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 12. Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 13. Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, pokaz, gry dydaktyczne, metoda symulacyjna,„burzy mózgów”, drama. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie jakość wykonania pracy pisemnej (jej kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.