Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania 06-PE-OG-S1-16
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teoria wychowania 06-PE-OG-S1-16
Zajęcia semestr letni 2017/2018 (2017/2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Beata Ecler-Nocoń
Literatura:

Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ.

Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”.

Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”.

Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek.

Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP.

Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ.

Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP.

Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ.

Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002.

Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS.

Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011, Wyd. APS.

Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993.

Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”.

Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011, Wyd. UŚ.

Zakres tematów:

1. Wychowanie, znaczenie pojęcia, rodzaje definicji.

2. Cele wychowania a wartości.

3. Podstawowe koncepcje wychowania

4. Przykładowe nurty i kierunki we współczesnym wychowaniu, na przykładzie szkoły w Summerhill i Szkoła z wyboru

5. Wychowanek jako podmiot oddziaływań wychowawczych.

6. Rodzina jako środowisko wychowania dziecka: postawy rodzicielskie.

7. Szkoła jako środowisko wychowania: strategie przetrwania w szkole

8. Metody i techniki wychowania.

9. Dziecko jako podmiot wychowania.

10. Osobowość wychowawcy.

11. Osobowości pedagogiczne: Janusz Korczak

Metody dydaktyczne:

Studenci samodzielnie opracowują zagadnienia zgodnie z ich tematyką i wyznaczoną literaturą, po czym podzieleni na grupy prezentują wybrany temat stosując dowolną technikę prezentacji. Przed prezentacją wnikliwie opracowane zagadnienie konsultują z prowadzącym ćwiczenia, po czym rozsyłają do wszystkich członków grupy.

Metody i kryteria oceniania:

Prowadzący ocenia przygotowane zajęcia po kątem:

doboru treści;

stopnia rozumienia wybranych i prezentowanych treści;

sposobu prowadzenia zajęć i umiejętności zaangażowania grupy.

Uwagi:

Wszyscy członkowie grupy zobowiązania są do przygotowania się na zajęcia zgodnie z tematyką i wyznaczoną literaturą. Literatura do poszczególnych ćwiczeń zostanie podawana na bieżąco.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.