Teoria wychowania [06-PE-OG-S1-16]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Teoria wychowania [06-PE-OG-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Alicja Żywczok |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ. Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002. Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011, Wyd. APS. Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993. Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011, Wyd. UŚ. |
Zakres tematów: |
1. Wychowanie, znaczenie pojęcia, rodzaje definicji. 2. Cele wychowania a wartości. 3. Podstawowe koncepcje wychowania 4. Przykładowe nurty i kierunki we współczesnym wychowaniu, na przykładzie szkoły w Summerhill i Szkoła z wyboru 5. Wychowanek jako podmiot oddziaływań wychowawczych. 6. Rodzina jako środowisko wychowania dziecka: postawy rodzicielskie. 7. Szkoła jako środowisko wychowania: strategie przetrwania w szkole 8. Metody i techniki wychowania. 9. Dziecko jako podmiot wychowania. 10. Osobowość wychowawcy. 11. Osobowości pedagogiczne: Janusz Korczak |
Metody dydaktyczne: |
Studenci samodzielnie opracowują zagadnienia zgodnie z ich tematyką i wyznaczoną literaturą, po czym podzieleni na grupy prezentują wybrany temat stosując dowolną technikę prezentacji. Przed prezentacją wnikliwie opracowane zagadnienie konsultują z prowadzącym ćwiczenia, po czym rozsyłają do wszystkich członków grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzący ocenia przygotowane zajęcia po kątem: doboru treści; stopnia rozumienia wybranych i prezentowanych treści; sposobu prowadzenia zajęć i umiejętności zaangażowania grupy. |
Uwagi: |
Wszyscy członkowie grupy zobowiązania są do przygotowania się na zajęcia zgodnie z tematyką i wyznaczoną literaturą. Literatura do poszczególnych ćwiczeń zostanie podawana na bieżąco. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.