Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-S1-29] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-S1-29]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 34
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Bogumiła Bobik
Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii

i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.

Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004.

Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007.

Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe Problemy i rozwiązania, Kraków 2006.

Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994.

Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999.

Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013.

Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013.

Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007.

Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004.

Uzupełniająca:

Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.

Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP. Warszawa 1989.

Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002

Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006.

Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996.

Zakres tematów:

1. Współczesne definicje i rozumienie pojęcia zaburzeń rozwoju i niepowodzeń edukacyjnych dziecka.

2. Kompleksowość oddziaływań czynników biologiczno-psychologicznych, ekonomiczno-społecznych i pedagogicznych w mechanizmie powstawania trudności edukacyjnych dziecka.

3.Przegląd wiodących metod wykorzystywanych w terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie.

4. Terapeutyczne walory twórczości plastycznej – arteterapia.

5. Biblioterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi.

6. Socjoterapeutyczne właściwości dramy.

7. Walory terapeutyczne przyrody i aktywności na powietrzu.

8. Rola zwierząt w terapii osób niepełnosprawnych.

9. Zabawa i jej terapeutyczne walory.

10. Metody oparte na pracy ciałem i oddechem.

11. Wykorzystanie muzyki w terapii.

12. Diagnoza i planowanie pracy terapeutycznej dzieckiem: arkusze diagnostyczne, konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych, scenariuszy zajęć.

13. Zespołowe zaprezentowanie elementów jednej z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej.

14. Kolokwium zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

Słowne: mini wykład; oglądowe: prezentacja multimedialna, materiałów metodycznych, zestawów ćwiczeń, pomocy dydaktycznych;

Aktywizujące: dyskusja grupowa, burza mózgów, praca w małych grupach, projekt.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć, zespołowe zaprezentowanie elementów jednej

z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej, test wiadomości z zakresu treści przekazywanych podczas ćwiczeń.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)