Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-S1-29]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-S1-29] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 34 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Bogumiła Bobik |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007. Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004. Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007. Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe Problemy i rozwiązania, Kraków 2006. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007. Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004. Uzupełniająca: Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym. Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP. Warszawa 1989. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002 Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006. Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996. |
Zakres tematów: |
1. Współczesne definicje i rozumienie pojęcia zaburzeń rozwoju i niepowodzeń edukacyjnych dziecka. 2. Kompleksowość oddziaływań czynników biologiczno-psychologicznych, ekonomiczno-społecznych i pedagogicznych w mechanizmie powstawania trudności edukacyjnych dziecka. 3.Przegląd wiodących metod wykorzystywanych w terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie. 4. Terapeutyczne walory twórczości plastycznej – arteterapia. 5. Biblioterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi. 6. Socjoterapeutyczne właściwości dramy. 7. Walory terapeutyczne przyrody i aktywności na powietrzu. 8. Rola zwierząt w terapii osób niepełnosprawnych. 9. Zabawa i jej terapeutyczne walory. 10. Metody oparte na pracy ciałem i oddechem. 11. Wykorzystanie muzyki w terapii. 12. Diagnoza i planowanie pracy terapeutycznej dzieckiem: arkusze diagnostyczne, konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych, scenariuszy zajęć. 13. Zespołowe zaprezentowanie elementów jednej z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej. 14. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Słowne: mini wykład; oglądowe: prezentacja multimedialna, materiałów metodycznych, zestawów ćwiczeń, pomocy dydaktycznych; Aktywizujące: dyskusja grupowa, burza mózgów, praca w małych grupach, projekt. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć, zespołowe zaprezentowanie elementów jednej z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej, test wiadomości z zakresu treści przekazywanych podczas ćwiczeń. |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.