Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (różnice programowe) [12-PE-WIP-N1-PMEM-R]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (różnice programowe) [12-PE-WIP-N1-PMEM-R] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Janina Urban |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (podany wybór ze wskazanych pozycji): [1] Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Przewodnik metod. Warszawa 1993, WSiP. [2] Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP. [3] Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa 1998, WSiP. [4] Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. T1-4. Warszawa 1981 - 1985, WSiP. [5] Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Bydgoszcz 1998, 1993, WSP. [6] B.J. Wadsworth B.J.: Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa 1998. Literatura zalecana: [7] Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000, Impuls. |
Zakres tematów: |
1. Specyfika nauczania matematyki, jej nowe ujęcie we współczesnej edukacji matematycznej. 2. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera, gry i zabawy, język grafów i środków poglądowych (diagramy Venna, schematy okienkowe, grafy, tabele – schematyzacja i matematyzacja). 3. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych na poziomie nauczania początkowego i przedszkolnego w działach: arytmetyka; algebra; teoria mnogości; geometria; elementy kombinatoryki i pojęć z logiki (np. klasyfikacja: karty logiczne, domino). 4. Zadania tekstowe: – typy aktywności matematycznej – analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie. 5. Aktywność matematyczna vs werbalizacja i formalizacja – sposoby pobudzania aktywności z wykorzystaniem różnych poziomów reprezentacji. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, stron internetowych oraz programów komputerowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do zaliczenia z „Podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów. Celem zaliczania wykładu w formie pisemnego testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz wspomagania rozwoju dziecka w jego osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki. Ocena końcowa jest wypadkową z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną. |
Uwagi: |
st mgr uzup.niest. I ZEWiWP,ZEWiTP,WPWS Literatura może być wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.