Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (różnice programowe) [12-PE-WIP-N1-PMEM-R] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (różnice programowe) [12-PE-WIP-N1-PMEM-R]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Janina Urban
Literatura:

Literatura obowiązkowa (podany wybór ze wskazanych pozycji):

[1] Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Przewodnik metod. Warszawa 1993, WSiP.

[2] Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP.

[3] Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa 1998, WSiP.

[4] Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. T1-4. Warszawa 1981 - 1985, WSiP.

[5] Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Bydgoszcz 1998, 1993, WSP.

[6] B.J. Wadsworth B.J.: Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa 1998.

Literatura zalecana:

[7] Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000, Impuls.

Zakres tematów:

1. Specyfika nauczania matematyki, jej nowe ujęcie we współczesnej edukacji matematycznej.

2. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera, gry i zabawy, język grafów i środków poglądowych

(diagramy Venna, schematy okienkowe, grafy, tabele – schematyzacja i matematyzacja).

3. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych na poziomie

nauczania początkowego i przedszkolnego w działach: arytmetyka; algebra; teoria mnogości; geometria; elementy

kombinatoryki i pojęć z logiki (np. klasyfikacja: karty logiczne, domino).

4. Zadania tekstowe: – typy aktywności matematycznej – analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie.

5. Aktywność matematyczna vs werbalizacja i formalizacja

– sposoby pobudzania aktywności z wykorzystaniem różnych poziomów reprezentacji.

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, stron internetowych oraz programów komputerowych

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia do zaliczenia z „Podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów.

Celem zaliczania wykładu w formie pisemnego testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz wspomagania rozwoju dziecka w jego osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki.

Ocena końcowa jest wypadkową z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną.

Uwagi:

st mgr uzup.niest. I ZEWiWP,ZEWiTP,WPWS

Literatura może być wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)