Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-psychologiczna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [06P-KO-NP-SPD] semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Społeczno-psychologiczna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [06P-KO-NP-SPD]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 41
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Bogumiła Bobik
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, WNU im. A. Mickiewicza, Poznań 1997.

2. Smith D. Deutsch (red.)., red. nauk. A. Firkowska –Mankiewicz i G. Szumski, Pedagogika Specjalna. Podręcznik Akademicki, Tom I, Rozdział I: Kontekst pedagogiki specjalnej - czas walki o równe szanse, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.

3. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2009.

4. Maciarz A., Mały leksykon pedagoga specjalnego, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005.

5. Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1997.

6. Kulesza E.M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego –diagnoza i wspomaganie. Studia empiryczne, Wyd. APS, Warszawa 2004.

8. Tomkiewicz –Bętkowska A, Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.

9. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.

10. Szczepanik R., Elementy pedagogiki specjalnej, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007.

11. Frith U. (red.), Autyzm i Zespół Aspergera, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

12. Smith D. Deutsch, Rozdział VI: Spektrum zaburzeń autystycznych, s. 272, PWN, Warszawa 2008.

13. Pisula E., Danielewicz D.(red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005.

Uzupełniająca:

1. Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2013.

2. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, wyd. UŚ, Katowice 2010.

Zakres tematów:

1. Ustalenia terminologiczne dotyczące: zdrowia, patologii rozwoju, uszkodzenia, niepełnosprawności i jej przyczyn

2. Klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej – kryteria kliniczne i diagnostyczne.

3. Specyfika funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniach: lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

4. Specyficzne cechy osób ze spektrum autyzmu (ASD).

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności oraz testu wiadomości.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)