Seminarium dyplomowe [13-GR-SM-SD2]
semestr zimowy 2018/2019
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe [13-GR-SM-SD2] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ryszard Solik |
Literatura: |
uwarunkowana podejmowaną przez studenta problematyką W zakresie problematyki metodologicznej proponowane są opcjonalnie następujące publikacje: A. D’Alleva: Metody i teorie historii sztuki. Kraków 2008. E. Gombrich: W poszukiwaniu historii kultury. Przeł. A. Dębnicki. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Red. J. Białostocki. Warszawa 1976. H. G. Gadamer: Aktualność piękna. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 1993. A. Kępińska: Sztuka w kulturze płynności. Poznań 2003. J. Kmita: Kultura jako rzeczywistość myślowa. W: Teoria kultury a badania nad zjawiskami artystycznymi. Warszawa 1983. J. Margolis: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki. Kraków 2004. Z. Mitosek: Teorie badań literackich. Warszawa 1988. E. Panofsky: Ikonografia i ikonologia. Przeł. K. Kamińska.W: Studia z historii sztuki. Warszawa 1971. Z. Rosińska: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985. K. Rosner: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Warszawa 1991. R. Solik: Pejzaże sztuki, konteksty sztuki. Cieszyn 2006. R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. J. Białostocki: Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką. W: Pięć wieków myśli o sztuce. Warszawa 1976. J. Białostocki: Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Warszawa 1978. M. Świerkocki: Postmodernizm. Nowy paradygmat kultury. Warszawa 1999. Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków 1998. |
Zakres tematów: |
Treści seminarium koncentrują się na trzech obszarach: 1) pogłębianiu świadomości metodologicznej oraz umiejętności zastosowania w pracy teoretycznej wybranych koncepcji interpretacyjnych (taktyki badawcze, syntetyczny przegląd stanowisk metodologicznych, podstawowych taktyk opisu i interpretacji dzieła sztuki oraz „tekstu kultury”); 2) wykształceniu niezbędnych umiejętności związanych z przygotowywaniem i redagowaniem rozbudowanych prac pisemnych (w tym pracy magisterskiej), jak również umiejętności w zakresie różnych form wystąpień ustnych i prezentacji multimedialnych (studenci konstruują konspekt rozprawy magisterskiej, dokonują kwerendy bibliograficznej i rozpoczynają pracę nad tekstem); 3) opracowywaniu wyjściowego zagadnienia problemowego, które następnie podlega dookreśleniu tak w zakresie perspektyw interpretacyjnych, jak i ewentualnej taktyki metodologicznej i opracowaniu go w formie pisemnej Zakres tematyczny prac magisterskich pozostaje do wyboru: badania szeroko rozumianej sztuki i kultury głównie w ich aspekcie historycznym i antropologicznym, w różnorakich ujęciach problemowych (od sztuki dawnej po zjawiska najnowsze); sztuka i kultura, interpretacje w obszarze ogólnych relacji i związków kultury i sztuki itp. |
Metody dydaktyczne: |
Zróżnicowane metody obejmują: omówienia, korekty, analizę zagadnień przygotowywanych przez studentów, pracę nad tekstami i źródłami. Studenci ponadto opracowują wybrane zagadnienia w formie pisemnej oraz uczestniczą w dyskusji nad nimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oddaje do korekty wymagane elementy struktury pracy (konspekt, bibliografię oraz określone części magisterskiej pracy dyplomowej). Teksty te weryfikują przygotowanie, wiedzę merytoryczną oraz umiejętność analizy dzieła sztuki z uwzględnieniem elementów formalnych, stylistycznych, kontekstowych i metodologicznych. Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: umiejętności analizy problematyki oraz świadomości metodologicznej wiedza w zakresie podejmowanej problematyki ocena i weryfikacja znajomości oraz praktycznego zastosowania wybranej koncepcji interpretacyjnej w pracy pisemnej, ocena doboru materiału, języka oraz poziomu merytorycznego pracy pisemnej. Ocena uzależniona jest od zaangażowania i aktywności studenta oraz poziomu merytorycznego oddawanych do korekty tekstów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja konspektu pracy z bibliografią oraz opracowanie przynajmniej jednego rozdziału dyplomowej pracy magisterskiej. |
Uwagi: |
Ocena uzależniona jest od zaangażowania i aktywności studenta oraz poziomu merytorycznego oddawanych do korekty tekstów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja konspektu pracy z bibliografią oraz opracowanie przynajmniej jednego rozdziału dyplomowej pracy magisterskiej. Niezbędna jest indywidualna praca studenta z literaturą przedmiotu prowadząca do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz lektura uzupełniająca w zakresie wskazanych zagadnień związanych z problemem przygotowywanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.