Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL]
semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 10
Przedmiot: | Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [02-FP-S1-WITL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Kokoszka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
− Barthes Roland: Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przeł. Jacek Trznadel. Warszawa 1996 (fragmenty). − Eco Umberto [i inni]: Interpretacja i nadinterpretacja. Przeł. Tomasz Bieroń. Kraków 1996 (wybór). − Fish Stanley: Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi. Przeł. Adam Grzeliński. W: Tenże, Interpretacja, retoryka, polityka. Oprac. Andrzej Szahaj. Kraków 2002. − Fulińska Agnieszka: Dlaczego literatura popularna jest popularna? „Teksty Drugie” 2003, nr 4. − Gadamer Hans-Georg: Koło jako struktura rozumienia. W: Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki. Wybrał i oprac. Grzegorz Sowiński. Kraków 1993. − Hillis Miller Joseph: O literaturze. Przeł. Krzysztof Hoffmann. Poznań 2014 (fragmenty). – Kanonada. Interpretacje wierszy polskich (1939–1989). Red. Aleksander Nawarecki, Dariusz Pawelec. Katowice 1999 (wybór). – Liryka polska. Interpretacje. Red. Jan Prokop, Janusz Sławiński. Kraków 1966 (wybór). − Markowski Michał Paweł: Występek: eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa 2001 (wybór). – Nowela – opowiadanie – gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. Kazimierz Bartoszyński. Warszawa 1979 (wybór). − Skrendo Andrzej: Kanon i lektura. W: Kanon i obrzeża. Red. Inga Iwasiów, Tatiana Czerska. Kraków 2005. − Sławiński Janusz: Miejsce interpretacji. Gdańsk 2006 (wybór). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Na zajęciach student zapoznaje się ze specyfiką i uwarunkowaniami lektury literaturoznawczej. Celem kursu jest kształtowanie aktywnej i świadomej postawy czytelniczej, rozwijanie umiejętności pracy z tekstem literackim, a także krytycznej lektury artykułów literaturoznawczych, w tym opracowań analityczno-interpretacyjnych. Problematyka szczegółowa zajęć: – pytanie o granice literatury oraz jej autonomię; – strategie analityczne i interpretacyjne – pytanie o normy poprawności; interpretacja a nadinterpretacja; – przegląd wybranych koncepcji dotyczących lektury i interpretacji dzieła literackiego; – problem kanonu/kanonów we współczesnej kulturze literackiej; – lektura literaturoznawcza wobec innych stylów odbioru dzieła; społeczne i kompetencyjne zróżnicowanie obiegów czytelniczych; – przydatność narzędzi literaturoznawczych do badania tekstów nieliterackich. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Heureza z elementami wykładu, praca grupowa i indywidualna z tekstem literackim i literaturoznawczym. Lektura wybranych artykułów na temat czytania i interpretacji; ćwiczenia w zakresie analizy i interpretacji utworów literackich; praca nad własnym szkicem analityczno-interpretacyjnym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (ocenia się przygotowanie do zajęć i wkład myślowy w dyskusje prowadzone na ćwiczeniach) oraz pozytywna ocena z pracy pisemnej – szkicu analityczno-interpretacyjnego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr fil. pol. lic., grupa dziekańska G1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.