Osobowość [06-PS-SM-011]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Osobowość [06-PS-SM-011] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala P Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Hyla |
Strona domowa grupy: | http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=44785 |
Literatura: |
Obowiązkowa: Antoszewska, A. (2010). Mechanizmy obronne w ujęciu psychoanalitycznym. Wrocławskie Studia Erazmiańskie, 5, 114-130. Aronson, E., Wilson, T., D., Akert, R., M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Sk-a. Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości – podejście psychodynamiczne i humanistyczne. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.), s. 615 – 617. Dzwonkowska I. (2013). Współczucie wobec samego siebie a inne wymiary osobowości oraz emocjonalne funkcjonowanie ludzi, Czasopismo Psychologiczne, tom 19, nr 2, 303-313. Fila-Jankowska, A. (2009). Samoocena autentyczna – co ukrywamy sami przed sobą. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS. (wybrane fragmenty). Grzegołowska-Klarkowska, H., J. (2015). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Hall, C., Lindzey, G., Campbell, J. (2004). Teorie osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kozielecki, J. (1995). Koncepncje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK. Neckar, J. (2018). Ewolucyjna psychologia osobowości: o psychologicznej naturze człowieka w ujęciu darwinowskim. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO. (wybrane fragmenty) Oleś, P. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Ostaszewski, P., Malicki, S. (2013). Człowiek – zwierzę werbalne: wprowadzenie do teorii ram relacyjnych. Przegląd Psychologiczny, 56(1), 45-57. Pervin, L. A. (2005). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pilch, I. (2014). Makiawelizm, narcyzm, psychopatia: ciemna triada jako próba opisania osobowości eksploatatora, Chowanna. Strus, W., Cieciuch, J. (2014). Poza Wielką Piątkę – Przegląd Nowych Modeli Struktury Osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 19, 1, s. 17-49. Willi, J. (1996). Związek dwojga – psychoanaliza pary. Jacek Santorski & Co. (wybrane fragmenty) Ziółkowska, A.M. (2008). Osobowość w ujęciu psychologii behawioralnej. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski (Red.), Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dodatkowa: Brytek-Matera, A. (2008). Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Warszawa: Difin. Buss D. (1991): Evolutionary personality psychology. Annual Review of Psychology. 42. 459-491. Hayes, S., C., Strosahl, K., D., Willson, K., G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Monbourguette, J. (2002). Oswoić swój cień. Poznań: Wydawnictwo W Drodze. Pracka, J. (2012). Inteligencja emocjonalna a poznawczo-doświadczeniowa teoria „Ja” Seymoura Epsteina. Studia Psychologica UKSW, 12(1), s. 47-66. Spendel, Z. (2010). Niektóre metodologiczne aspekty poznawania osobowości. W: A. Tokarz (red.). Wielkie teorie osobowości: koniec czy początek? Lublin/Nowy Sącz: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II/Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University. Szarota, P., Ashton, M., Lee, K. (2007). Taxonomy and structure of the Polish personality lexicon. European Journal of Personality, 21, 823-852. Wilber, K. (2014). Niepodzielone. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-KA. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, zagadnienia wprowadzające. Pojęcie osobowości i tożsamości. 2. Cechy jako składniki osobowości. Psychologia cech w ujęciu Allporta, Cattela, Eysencka oraz Pięcioczynikowy Model Osobowości 3. Najnowsze czynnikowe koncepcje osobowości na przykładzie „Wielkiej Szóstki“ HEXACO. 4. Osobowość w klasycznych koncepcjach psychoanalitycznych na przykładzie koncepcji Freuda, Junga i Horney. 5. Osobowość w nowszych koncepcjach psychodynamicznych na przykładzie koncepcji Melanie Klein, teorii przywiązania Ainsworth i Bowlby’ego oraz koncepcji Jürga Williego. 6. Osobowość w ujęciu klasycznego behawioryzmu – poglądy Watsona i Skinnera, teorie Dollarda i Millera, Rottera i Bandury 7. Osobowość w najnowszych koncepcjach behawioralnych na przykładzie Staatsa, Teorii Ram Relacyjnych oraz modelu elastyczności psychologicznej. 8. Psychologia „Ja“ - osobowość w koncepcjach humanistycznych oraz poznawczych. 9. Samoocena. 10. Biologiczne i ewolucyjne koncepcje osobowości. 11. Ciemna Triada osobowości. 12. Osobowość w świetle najnowszych badań. 13. Perspektywa integracji nauki o osobowości. 14. Kolokwium. 15. Podsumowanie materiału. Zaliczenie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
Praca warsztatowa w grupach, omawianie studiów przypadków, dyskusja nad zagadnieniami poruszanymi w literaturze |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie nie mniej niż 51% punktów z kolokwium, które odbędzie się na przedostatnich zajęciach w semestrze i weryfikowało będzie opisane powyżej wymagania merytoryczne dotyczące oczekiwanych efektów kształcenia. Ocena uzyskana z kolokwium stanowić będzie ocenę końcową z ćwiczeń. Ze względu na wyróżniającą się merytoryczną aktywność studenta w trakcie zajęć (formy aktywności ustalane na bieżąco z prowadzącym, np. przygotowanie krótkiego raportu z badań) prowadzący może podwyższyć ocenę końcową studenta o pół oceny w górę. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest także obecność na co najmniej 50% zajęć oraz odrobienie każdej nieobecności (w ramach konsultacji) wykraczającej poza 2 dozwolone nieobecności. |
Uwagi: |
Prowadzący zastrzega sobie prawo do wyrywkowego ustnego odpytania studentów na zajęciach. Odpowiedź podlega ocenie na tradycyjnej skali (2-5). W przypadku dwukrotnego uzyskania przez studenta oceny niedostatecznej (2), ocena końcowa studenta zostanie obniżona o połowę. Praca własna studentów w trakcie zajęć często może mieć charakter analizy studiów przypadków i pisemnego formułowania (indywidualnie lub w grupach) odpowiedzi na pytania problemowe. Prowadzący zastrzega sobie prawo do gromadzenia odpowiedzi studentów; nie będą miały one jednak wpływu na ocenę końcową z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.