Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006]
semestr letni 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 15:15 - 16:45
sala 202 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Pierchała | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Próba jako reprezentacja populacji. Zapoznanie się z programem Microsoft Excel i STATISTICA PL 2. Rozkłady częstości, grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Opis statystyczny jednej zmiennej, miary tendencji centralnej, miary zmienności. 4. Korelacja i regresja, korelacja a związek przyczynowy, równania regresji najmniejszych kwadratów. Interpretacyjne aspekty i problemy korelacji i regresji. 5. Rozkłady zmiennych losowych, standaryzacja wyników, krzywa rozkładu normalnego. 6. Etapy wnioskowania statystycznego, hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, test t dla jednej średniej. 7. Założenia testów parametrycznych dla dwóch prób zależnych i niezależnych. Testy t dla prób zależnych i niezależnych. 8. Kolokwium (test). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Laboratoria: sala komputerowa, z oprogramowaniem komputerowym Microsoft Excel i STATISTICA, dla grupy do 15 osób, rzutnik. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość zagadnień merytorycznych z przedstawionych na wykładzie i podczas ćwiczeń z zakresu omawianej literatury oraz umiejętności analizy statystycznej. Postawą jest znajomość literatury. Ocena z testu stanowi 70% oceny końcowej Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych zadań testu. Test wiedzy i umiejętności: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście. Test wiedzy i umiejętności składa się z ok 5-6 pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną. Wiedza i umiejętności. Postawą jest znajomość literatury. Zadania domowe: Ocena z zadań stanowi 30% oceny końcowej. Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych etapów analizy statystycznej w poszczególnych zadaniach: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy. Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań (ok 3-4 na semestr) W zadaniach ocenia się poprawność kolejnych etapów analizy statystycznej dla podanych zagadnień i baz danych zawierających zmienne psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.