B(9) z zakresu metodyk specjalnych: Metodyka kształcenia separacyjnego [12-OA-S1-9MS.1-S]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | B(9) z zakresu metodyk specjalnych: Metodyka kształcenia separacyjnego [12-OA-S1-9MS.1-S] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Mrózek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. W przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2012 • Kielin J., Klimek Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Gdańsk 2013 • Orkisz M., Piszczek M., Smyczek A., Szwiec J. (red.): Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym – przewodnik dla nauczycieli. CMPP-P, Warszawa 2000. • Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. CMPPP, Warszawa 2007 • Piszczek M., Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady i ocena efektów zajęć, CMPPP, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: • Bobkowicz-Lewartowska L., Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacji i wychowanie, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2011 • Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Program nauczania dla II etapu edukacji. W szkole masowej lub szkole specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (dla klas IV-VI), Wyd. Harmonia, Gdańsk 2009 • Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Program nauczania zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w szkole masowej lub szkole specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (dla klas I - III), Wyd. Harmonia, Gdańsk 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej (uczeń z lekką niepełnosprawnością, uczeń z głębszą niepełnosprawnością intelektualną) • Formy edukacji oraz rodzaje zajęć prowadzonych w placówkach specjalnych • Specjalistyczna kadra szkół specjalnych • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie • Tworzenie Indywidualnych Program Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) • Obserwacje zajęć w placówkach separacyjnych oraz stopniowe włączanie się w proces lekcyjny |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca, działania praktycznego |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • przygotowanie projektu indywidualnego zawierającego charakterystykę indywidualnego przypadku • przygotowanie konspektu zajęć oraz przeprowadzenie ich w wybranej placówce kształcenia separacyjnego • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • przedstawienie przeprowadzonego projektu zajęć Projekt przygotowana w grupie: • Przygotowanie konspektu zajęć dla wybranej grupy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w separacyjnym systemie kształcenia oraz ich realizacja do 15 grudnia. • 10 minutowa prezentacja multimedialna na przedostatnich zajęciach, zawierająca omówienie przeprowadzonych zajęć • Kryteria oceny: klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; wykorzystanie podczas przeprowadzania zajęć umiejętności i wiedzy z zajęć, właściwy dobór tematyki zajęć, celów, treści do danej grupy uczniów, przygotowanie kopii konspektu dla prowadzącego zajęcia Przygotowanie prezentacji można konsultować przez cały semestr z prowadzącym ćwiczenia. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.