B(5) z zakresu podstaw edukacji wielo i międzykulturowej: Podstawy edukacji wielokulturowej [12-OA-S1-EWM.1EW]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | B(5) z zakresu podstaw edukacji wielo i międzykulturowej: Podstawy edukacji wielokulturowej [12-OA-S1-EWM.1EW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 19 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej , wielo- i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Katowice-Cieszyn-Warszawa-Kraków 2011. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009, WAiP. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005, GWP. Literatura uzupełniająca: Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006, Wyd. Nauk. PWN. Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005, UŚ Filia w Cieszynie. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996, Wyd. Nauk. PWN. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006, Wyd. UŚ, WSP ZNP. Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007, Wyd. UŚ. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002, Wyd. UŚ. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007, Wyd. UŚ. |
Zakres tematów: |
1-3. Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 4. Wyzwania współczesnej edukacji w obliczu przemian społeczno–kulturowych (analiza artykułów) 5-6. Wykorzystanie zabaw, bajek, baśni, opowiadań, filmów w pracy z małym dzieckiem w zakresie edukacji międzykulturowej 7. Kształtowanie tolerancji i przeciwdziałanie stereotypom 8. Poszukiwanie tożsamości narodowej, regionalnej, europejskiej 9. Analiza tekstów naukowych z zakresu pedagogiki międzykulturowej, rozwiązywanie problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych w odniesieniu do małego dziecka 10. Psychospołeczne aspekty kontaktów międzykulturowych w kontekście migracji, emigracji, uchodźctwa. 11-14. Edukacja wielokulturowa i edukacja międzykulturowa wobec problemów dzieci różniących się pod względem etnicznym, narodowym, kulturalnym, rasowym, płci, sprawności intelektualnej, fizycznej, własnej świadomości, stylów bycia i życia - praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień; analiza tekstów źródłowych – metody podające )pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera pytania otwarte. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.