Metody badań pedagogicznych [12-PE-S1-5MBP]
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań pedagogicznych [12-PE-S1-5MBP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Grabowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2008, PWN. 2. Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. Warszawa 2002, PWN. 3. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.): Metody badań jakościowych. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN. 4. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP. 5. Krüger H.-H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005, GWP. 6. Kubinowski D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin 2010, Wyd. UMCS. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, GWP. 7. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 8. Rubacha K. (red).: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Metody badań pedagogicznych, struktura procesu badawczego, etapy badań Rodzaje badań naukowych Cele poznania naukowego, przedmiot badań Problemy badawcze i hipotezy robocze, zmienne i wskaźniki Ogólny podział metod i technik badawczych Metody zbierania danych: jakościowe i ilościowe Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych Zasady konstruowania narzędzi badawczych Etyka w badaniach pedagogicznych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda podająca, dyskusji, burzy mózgów |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz ćwiczeń. Student powinien zaprezentować usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą metod pedagogicznych. Powinien także korzystać z wiedzy i umiejętności zdobytych na innych zajęciach, m.in. wprowadzenie do pedagogiki, podstawy socjologii, psychologia ogólna. Wyniki egzaminu są podawane w stopniach w skali od 2 do 5. Egzamin pisemny trwa 45 min. Student otrzymuje indywidualny arkusz egzaminacyjny z z zadań: wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu prawda-fałsz, krótkiej odpowiedzi, zadań z luką, rozszerzonej odpowiedzi. Ocenie podlegać będzie poziom wiedzy, jej zrozumienie i umiejętność operowania informacją. Zostaje on zaliczony pozytywnie, gdy studenta otrzyma co najmniej 50%+1 punktów z ogólnej punktacji; Student może otrzymać: 3, 3,5, 4, 4,5, 5. Student zostanie poinformowany o terminie egzaminu co najmniej na miesiąc przed zakończeniem zajęć, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. B. Grabowska, prof. UŚ ZEWiWP dr hab. B. Grebowska dr hab prof UŚ B. Grabowska dr hab. prof.UŚ B. Grabowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.