Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny [12-PE-AR-S1-6TPA]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny [12-PE-AR-S1-6TPA] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Literatura: |
A. Błasiak, E. Dybowska (red.): Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny. Kraków 2010. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. janke: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2004. M. Kornaszewska-Polak (red.): Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Sosnowiec 2016. I. Krasiejko: Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Katowice 2012. I. Krasiejko: Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. Warszawa 2016. A. Kanios: Praca socjalna z rodziną problemową. Kraków2016, Wyd. Impuls. M. kowalska-Kantyka, S. Kantyka: Możliwości wsparcia rodzin i osób dysfunkcyjnych przez ośrodki pomocy społecznej. Warszawa 2011. M. Szyszka (red.): Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie. Lublin 2016. R. Wielgos_Struck (red.): Obszary wsparcia rodziny w doświadczeniu lokalnym. Rzeszów 2015. B. Wasilewski, L. Engel (red.): Grupowy trening balintowski. teoria i zastosowanie. Białystok 2011. |
Zakres tematów: |
1. Rodziny z wieloma problemami . Model pomocy społecznej rodzinie. 2. Rodzina jako źródło zasobów. 3. Zadania uprawnienia asystenta rodziny. Kwalifikacje. Predyspozycje osobowościowe i charakterologiczne. 4. Spotkanie warsztatowe z asystentem rodziny w placówce lub na terenie uczelni. 5. Wybrane metody pracy w asystenturze rodziny. 6. Grupowy trening balintowski - teoria i zastosowanie w diagnozie przypadku rpdziny oraz sposobach pomocy rodzinie. 7. Specyfika problemów i potrzeb rodzin. 8. Wybrane rodziny dysfunkcyjne – analiza przypadku i opracowanie form pomocy i pracy z rodziną. 9. Podsumowanie zajęć. Projekty. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda projektów. Praca z tekstem. Dyskusja. Praca w grupach. Grupowy trening balintowski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student pracuje przez cały semestr - przygotowuje wskazana literaturę oraz uczestniczy w dyskusji i w pracy z grupą. Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w arkuszu kolokwium. Kolokwium w formie pisemnej, termin egzaminu ustalony ze studentami, czas trwania 45 min., kolokwium zaliczone pozytywnie w przypadku uzyskania przez studenta 51% punktów. Wyniki kolokwium będą ogłaszane są zgodnie z Regulaminem studiów w UŚ. Niezaliczone kolokwium należy poprawić w formie ustnej; zakres treści nie ulega zmianie. Ocenia jest uzależniona od rodzaju wybranych metod, sposobu przedstawienia prezentacji, wyboru literatury źródłowej oraz stopnia wyczerpania tematu |
Uwagi: |
dr U. Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.