Aktywizowanie społeczności lokalnej [12-PE-AR-S1-4ASL]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Aktywizowanie społeczności lokalnej [12-PE-AR-S1-4ASL] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Banaszak – Dankowska A., Babska B., Dunajska A.: Praca socjalna w środowisku lokalnym. Praktyczne informacje na temat edukowania i aktywizowania społeczności lokalnej. Warszawa 2005, Dashofer. Bąbska B., Rymsza M.: Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej. Warszawa 2014. Segiet K., Słupska- Kwiatkowska K (red.): Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra. Gniezno 2010, GWHM „Milenium". Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M.: Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk. Warszawa 2014. Lalak D., Pilch T.: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa 1999. Mendel M. (red.): Animacja współpracy środowiskowej. Toruń 2013, Wydawnictwo Adam Marszałek. Literatura uzupełniająca: Barnes K.: Wywieranie wpływu. Gdańsk 2005, GWP. Brown R.: Procesy grupowe : dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk 2006, Gdańskie Wyd. Psychologiczne. Bruhn J.: Efekt grupy. Spójność społeczna i jej konsekwencje dla zdrowia. Warszawa 2011, Wyd. Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Lieberman P.: Sztuka rozwiązywania konfliktów. Gdańsk 2005, GWP. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J.: Wokół problemów działania społecznego. Katowice 1998. Oyster C. K.: Grupy. Poznań 2000, Wyd. Zysk i S-ka. Robertis C. de., Pascal H.: Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami. Katowice 1999. Wołk Z., Dzieńdziura K.: Aktywizacja społeczności lokalnych w procesie integracji europejskiej. Zielona Góra 2000. Wódz K.: Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice 1998. Vopel K.W.: Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw, Kielce 2003. Vopel K.W.: Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw integracyjnych. Kielce 1999, Wyd. JEDNOŚĆ. |
Zakres tematów: |
1-2. Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany. Współpraca administracji samorządowej i NGO w aktywizowaniu społeczności lokalnych. Organizacje pozarządowe w procesie aktywizacji społeczności lokalnych. Pojęcie aktywności i aktywizacji. 3. Grupy w społeczności lokalnej – cechy grup, rodzaje, funkcje, rozwój grupy, rola lidera. 4. Modele i strategie aktywizowania społeczności lokalnych. Etapy pracy ze społecznością. Tworzenie projektów. Istota i zakres diagnozy środowiska. 5. Podstawy skutecznej komunikacji interpersonalnej jako konieczny warunek współpracy grup i instytucji. Etyka w organizowaniu społeczności lokalnej. 6-10. Tworzenie i realizacja projektu przygotowanego przez studentów. 11-12. Lokalna polityka na rzecz rodziny. Programy aktywizacji wobec rodzin i osób: bezrobotnych, bezdomnych, ubogich, niepełnosprawnych, zagrożonych patologią: alkoholizmem, narkomanią, przestępczością. 13-14.Możliwości i ograniczenia aktywizacji w społeczności lokalnej. |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu, przygotowanie i realizacja projektu grupowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera pytania zamknięte oraz otwarte. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Projekt Studenci tworzą projekt grupowy oraz realizują go w środowisku lokalnym. Pod uwagę brane jest zaangażowanie każdego z członków, kreatywność studentów, umiejętność przeniesienia wiedzy teoretycznej na działanie praktyczne, sprawdzenie umiejętności pracy w zespole |
Uwagi: |
mgr S. Ryszawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.