Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Literatura: |
T. Gałkowski, G. Jastrzębska (red.): Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 2014, Wyd. Uniwersytet Opolski. E. M. Skorek: Oblicza wad wymowy. Warszawa 2001, Wyd. Akademickie Żak. E. M. Skorek, K. Kochan: Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej. Zielona Góra 2013, Wyd. UZ. B. Cytowska, B. Winczura (red.): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006. A. Kołakowski, M. Dąbrowska-Kaczorek: Jak zmieniać zachowania dzieci i młodzieży. Warszawa 2016, Wyd. Fraszka edukacyjna. |
Zakres tematów: |
1. Przegląd zaburzeń rozwoju psychicznego według klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10 – wprowadzenie w problematykę. (pdf ICD-10) 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci: - Afazja, dysfazja dziecięca, - zaburzenia dysartryczne u dzieci, - dyslalia, - jąkanie, giełkot, - inne zaburzenia rozwoju mowy i języka. 3. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych – specyfika i zasady pracy z dziećmi dotkniętymi: - specyficznymi zaburzeniami czytania, - specyficznymi zaburzeniami ortografii - specyficznymi zaburzeniami umiejętności arytmetycznych, - mieszanymi zaburzeniami umiejętności szkolnych. (M. Kowaluk: 4. Zasady terapii dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju funkcji motorycznych. 5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i ich terapia: (Prezentacje studentów) - autyzm dziecięcy, - autyzm atypowy, - zespół Retta, - zespół Aspergera. 6. Doskonalenie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji. 7. Praktyczne sposoby współpracy Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej ze szkołą: - z rodzicami dzieci nadpobudliwych, - z rodzicami dzieci z innymi zaburzeniami zachowania i emocji. (wizyta w PPP lub wykład pracownika PPP) 8. Konstruowanie programów terapii indywidualnej i grupowej dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji. (projekty studentów) 9. Zasady i metody oddziaływania socjoterapeutycznego w kontakcie z dziećmi z zaburzeniami zachowani i emocji. 10. Praca z dziećmi i ich rodzinami - podstawowe problemy rodzinne: - separacja i rozwód, - konflikty małżeńskie, - obecność tylko jednego rodzica, - rodziny z macochą lub ojczymem, - rodziny z chorobą psychiczną, - alkohol (narkotyki) w rodzinie, - przestępczość w rodzinie. (prezentacje studentów) 11. Przemoc w rodzinie - dzieci maltretowane: - symptomy występowanie przemocy w rodzinie, - interwencja przypadkach maltretowania dzieci – zaniedbywanie, obrażenia na ciele, wykorzystywanie seksualne, psychiczne znęcanie się, - opieka nad dziećmi pokrzywdzonymi, - profilaktyka. (prezentacje studentów) 12. Zagrożenia życia społecznego – alkoholizm, narkomania, agresja, sekty, pornografia. (projekty studentów) |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstu, Dyskusja, Praca w grupach Prezentacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje sie do zajęć poprzez czytanie wskazanych lektur. W wypadku nieprzygotowania do zajęć prowadzący wyznacza kolokwium sprawdzające wiedzę. Student przygotowuje prace indywidualna oraz pracę w grupie, które prezentuje na zajęciach. Dwa tygodnie przed końcem semestru oddaje projekt pisemny. |
Uwagi: |
dr U. Klajmon-Lech dr U, Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.