Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 12:00 - 13:30
sala 11WF
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

T. Gałkowski, G. Jastrzębska (red.): Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 2014, Wyd. Uniwersytet Opolski.

E. M. Skorek: Oblicza wad wymowy. Warszawa 2001, Wyd. Akademickie Żak.

E. M. Skorek, K. Kochan: Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej. Zielona Góra 2013, Wyd. UZ.

B. Cytowska, B. Winczura (red.): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006.

A. Kołakowski, M. Dąbrowska-Kaczorek: Jak zmieniać zachowania dzieci i młodzieży. Warszawa 2016, Wyd. Fraszka edukacyjna.

Zakres tematów:

1. Przegląd zaburzeń rozwoju psychicznego według klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10 – wprowadzenie w problematykę. (pdf ICD-10)

2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci:

- Afazja, dysfazja dziecięca,

- zaburzenia dysartryczne u dzieci,

- dyslalia,

- jąkanie, giełkot,

- inne zaburzenia rozwoju mowy i języka.

3. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych – specyfika i zasady pracy z dziećmi dotkniętymi:

- specyficznymi zaburzeniami czytania,

- specyficznymi zaburzeniami ortografii

- specyficznymi zaburzeniami umiejętności arytmetycznych,

- mieszanymi zaburzeniami umiejętności szkolnych. (M. Kowaluk:

4. Zasady terapii dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju funkcji motorycznych.

5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i ich terapia: (Prezentacje studentów)

- autyzm dziecięcy,

- autyzm atypowy,

- zespół Retta,

- zespół Aspergera.

6. Doskonalenie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji.

7. Praktyczne sposoby współpracy Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej ze szkołą:

- z rodzicami dzieci nadpobudliwych,

- z rodzicami dzieci z innymi zaburzeniami zachowania i emocji. (wizyta w PPP lub wykład pracownika PPP)

8. Konstruowanie programów terapii indywidualnej i grupowej dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji. (projekty studentów)

9. Zasady i metody oddziaływania socjoterapeutycznego w kontakcie z dziećmi z zaburzeniami zachowani i emocji.

10. Praca z dziećmi i ich rodzinami - podstawowe problemy rodzinne:

- separacja i rozwód,

- konflikty małżeńskie,

- obecność tylko jednego rodzica,

- rodziny z macochą lub ojczymem,

- rodziny z chorobą psychiczną,

- alkohol (narkotyki) w rodzinie,

- przestępczość w rodzinie. (prezentacje studentów)

11. Przemoc w rodzinie - dzieci maltretowane:

- symptomy występowanie przemocy w rodzinie,

- interwencja przypadkach maltretowania dzieci – zaniedbywanie, obrażenia na ciele, wykorzystywanie seksualne, psychiczne znęcanie się,

- opieka nad dziećmi pokrzywdzonymi,

- profilaktyka. (prezentacje studentów)

12. Zagrożenia życia społecznego – alkoholizm, narkomania, agresja, sekty, pornografia. (projekty studentów)

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu,

Dyskusja,

Praca w grupach

Prezentacja

Metody i kryteria oceniania:

Student przygotowuje sie do zajęć poprzez czytanie wskazanych lektur. W wypadku nieprzygotowania do zajęć prowadzący wyznacza kolokwium sprawdzające wiedzę.

Student przygotowuje prace indywidualna oraz pracę w grupie, które prezentuje na zajęciach. Dwa tygodnie przed końcem semestru oddaje projekt pisemny.

Uwagi:

dr U. Klajmon-Lech

dr U, Klajmon-Lech

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)