Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju [12-PE-WD-N2-2TPW]
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju [12-PE-WD-N2-2TPW] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 020 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko | ||||||||
Literatura: |
A. Brzezińska (red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk 2009. A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska (red.): Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin 2015, Wydawnictwo KUL. J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. G. Pańtak (red.): Wspomaganie rozwoju małego dziecka. Warszawa 2014, Zeszyty Naukowe Pedagogika R. Piotrowicz: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program. ORE. T. Serafin T, Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Biuletyn Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu 2012. A. Twardowski, Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012. WCZESNA INTERWENCJA – POSTĘPY I ROZWÓJ W DZIEDZINIE 2005–2010. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, Bruksela 2010. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Gorzów Wielkopolski 2009,: Wyd. Wojewódzkiego Ośrodka Metodyczny. Akty prawn: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1412) Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie wzoru wniosku o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu (Dz. U. z 2016 r. poz.2234) Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2016 r. poz. 1860) |
||||||||
Zakres tematów: |
Aspekty wspomagania rozwoju dziecka nieprawidłowo rozwijającego się na wczesnym etapie jego życia: - rozwój indywidualny jednostki i siły napędowe zmian rozwojowych tkwiące w systemie, jaki jednostka tworzy ze swym środowiskiem, - główne koncepcje wspomagania rozwoju, - podstawowa terminologia związana ze wspomaganiem rozwoju małego dziecka o ograniczonej sprawności. Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w świetle teorii i przepisów prawa oświatowego - cele, przebieg, organizacja. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – zadania, zakres kompetencji. Modele współpracy między specjalistami. Rozwiązania w zakresie wczesnej interwencji na świecie – mocne i słabe strony. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Czas trwania – 40 minut. Student zostanie poinformowany o jego przebiegu na pierwszych zajęciach w semestrze zimowym. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna wiedza studenta dotycząca podstawowych aspektów w zakresie wspomagania rozwoju dziecka nieprawidłowo rozwijającego się na wczesnym etapie jego życia; student orientuje się w założeniach i celach wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w świetle koncepcji teoretycznych i przepisów prawa oświatowego, jej organizacji, w zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w modelach współpracy między specjalistami, modelach oddziaływań pomocowych świadczonych rodzinom wychowującym małe dzieci z niepełnosprawnościami, modelach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. |
||||||||
Uwagi: |
WD |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.