Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju [12-PE-WD-N2-2TPW]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju [12-PE-WD-N2-2TPW] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 14:30 - 16:00
sala 020 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko | ||||||||||
Literatura: |
A. Brzezińska (red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk 2009. J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. B. Chojnacka-Synaszko, Types of parents’ involvement in early childhood development / Rodzaje uczestnictwa rodziców we wspomaganiu rozwoju dziecka na wczesnym etapie jego życia, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2016, nr 4 (16) K. Czerwińska (red.): Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa 2015, Wydawnictwo APS. D. Gorajewska (red.): WSPARCIE DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W RODZINIE I SZKOLE. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2008. B. Grzyb, G. Kowalska (red.), Specjalne potrzeby edukacyjne: wspomaganie rozwoju - wielość obszarów, wspólnota celów. Gliwice 2016. J. Kielin,Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk 2011. Kwaśniewska G. (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007. Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A., Metoda wczesnego startu dla dziecka z Autyzmem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015. A. Twardowski, Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012. M. Zalewski, Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej Toruń 2011, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit". |
||||||||||
Zakres tematów: |
Dzieci nieprawidłowo rozwijające się – powody podjęcia oddziaływań w zakresie wspomagania rozwoju we wczesnym okresie życia. Rodzina w sytuacji diagnozy zaburzeń w rozwoju dziecka. Modele oddziaływań pomocowych świadczonych rodzinom wychowującym małe dzieci z niepełnosprawnościami. Udział rodziny w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nieprawidłowo rozwijającego się: - przygotowanie rodziców do wspomagania rozwoju dziecka, - wybrane modele wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Podstawowe obszary oddziaływań i założenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku, z dysfunkcją słuchu, z zaburzeniami ruchowymi, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka we współpracy ze środowiskiem rodzinnym - propozycje rozwiązań opracowane przez studentów. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody podające (praca z tekstem, pokaz), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, prezentacja |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaprezentowanie projektu przygotowanego w grupie. Studenci opracują i przedstawią projekt na wybrany temat (obowiązuje zasada losowego przydziału). Projekty dotyczą zorganizowania współpracy specjalistów z zespołu wczesnego wspomagania z rodziną dziecka ze szczególnym uwzględnieniem optymalnych warunków oraz naturalnych okazji do uczenia się, pojawiających się w środowisku rodzinnym i lokalnym. Studenci prezentują projekty planów oddziaływań pomocowych i uzasadniają przyjęte propozycje rozwiązań praktycznych. W trakcie prezentacji wskazane jest zademonstrowanie niektórych pomysłów, ćwiczeń, zabaw, pomocy. Studenci oddają w formie wydruku przygotowany projekt. Termin prezentacji ustalony zostanie na pierwszym spotkaniu. |
||||||||||
Uwagi: |
WD |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.