Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-N1-TPS] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-N1-TPS]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:30 - 16:45
sala 112
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Literatura:

Aichinger A., Holl W. : Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi. Wyd. Jedność, Kielce 1999.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.

Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

Dąbrowska-Jabłońska I. (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Wyd. "Impuls", Kraków 2010.

Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004.

Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007.

Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe Problemy i rozwiązania, Kraków 2006.

Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994.

Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999.

Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013.

Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013.

Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007.

Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004.

Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.

Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP. Warszawa 1989.

Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002

Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

Niemiec M., Godawa J.: Wykorzystanie metody Finger Painting w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju. W: Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

Puszczałowska-Lizis E., Biała A. E.: Terapia osób o specjalnych potrzebach. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2017.

Stankowski A.: Terapeutyczność procesu wychowania. "Auxilium Sociale. Wsparcie społeczne", nr 1 (13) 2000.

Stankowski A.: Terapia pedagogiczna-wprowadzenie. "Chowanna" Tom 1 (32), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.

Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006.

Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996.

Dennison P., Dennison G., (2003) Kinezjologia edukacyjna dla dzieci.

Dzionek E., Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., (2006) Kinezjologia edukacyjna.

Hannaford C., (1995) Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej

Jastrząb J., (1994) Gry i zabawy w terapii pedagogicznej.

Kałużna A. (1995): Integracja czynności zmysłowo – ruchowych. W: ABC rehabilitacji dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce. Red. M. Borkowska.

Maas V., (1998) Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii Integracji Sensorycznej

Brearly G. (1999) Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo.

Doman G. (1996) Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu.

Młynarska M., Smereka T (2000): Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia.

Affolter F (1997): Spostrzeganie, rzeczywistość, język.

Lewandowska K (2001): Muzykoterapia dziecięca.

Molicka M (2002): Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii.

Minczakiewicz E, Grzyb B, Gajewski Ł (2005): Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców.

Cytowska B, Winczura B (red): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006

Zakres tematów:

Przegląd wybranych metod terapii pedagogicznej: omówienie teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne/warsztatowe:

1. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

2. Metoda Felicie Affolter

3. System percepcyjno-motoryczny Kepharta

4. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

5. Metoda Khnillów

6. Ergoterapia (terapia pracą)

7. Ludoterapia (terapia zabawą)

8. Socjoterapia

9. Metoda Glenna Domana

10. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona

11. Terapia integracji sensorycznej (SI)

12. Terapia ustno – twarzowa Castillo-Moralesa

13. Masaż Shantali

14. Arteterapia:

- plastykoterapia (metoda Finger Painting-Metoda Malowania 10 palcami)

- muzykoterapia

- choreoterapia

- biblioterapia

- teatroterapia

- filmoterapia

- estetoterapia (talasoterapia, silwoterapia, chortikuloterpia)

15. Animaloterapia:

- hipoterapia

- dogoterapia

- felinoterapia

16. Terapia behawioralna

17. Holding

18. Trening autogenny Schultza

19. Trening relaksacji progresywnej Jacobsona

20. Niekierowana terapia zabawowa wg. koncepcji Virginii Mae Axline.

Metody dydaktyczne:

Metody podające oraz praktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć, zaprezentowanie elementów jednej

z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej, kolokwium pisemne z zakresu wiadomości przekazywanych podczas ćwiczeń.

Uwagi:

Brak uwag.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)