Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-N1-TPS]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia w pedagogice specjalnej [06-PC-N1-TPS] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:30 - 16:45
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Natalia Stankowska | ||||||||||||||
Literatura: |
Aichinger A., Holl W. : Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi. Wyd. Jedność, Kielce 1999. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007. Dąbrowska-Jabłońska I. (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Wyd. "Impuls", Kraków 2010. Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004. Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007. Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe Problemy i rozwiązania, Kraków 2006. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007. Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004. Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym. Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP. Warszawa 1989. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002 Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. Niemiec M., Godawa J.: Wykorzystanie metody Finger Painting w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju. W: Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. Puszczałowska-Lizis E., Biała A. E.: Terapia osób o specjalnych potrzebach. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2017. Stankowski A.: Terapeutyczność procesu wychowania. "Auxilium Sociale. Wsparcie społeczne", nr 1 (13) 2000. Stankowski A.: Terapia pedagogiczna-wprowadzenie. "Chowanna" Tom 1 (32), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006. Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996. Dennison P., Dennison G., (2003) Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Dzionek E., Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., (2006) Kinezjologia edukacyjna. Hannaford C., (1995) Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej Jastrząb J., (1994) Gry i zabawy w terapii pedagogicznej. Kałużna A. (1995): Integracja czynności zmysłowo – ruchowych. W: ABC rehabilitacji dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce. Red. M. Borkowska. Maas V., (1998) Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii Integracji Sensorycznej Brearly G. (1999) Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo. Doman G. (1996) Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu. Młynarska M., Smereka T (2000): Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia. Affolter F (1997): Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Lewandowska K (2001): Muzykoterapia dziecięca. Molicka M (2002): Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Minczakiewicz E, Grzyb B, Gajewski Ł (2005): Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców. Cytowska B, Winczura B (red): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006 |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przegląd wybranych metod terapii pedagogicznej: omówienie teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne/warsztatowe: 1. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz 2. Metoda Felicie Affolter 3. System percepcyjno-motoryczny Kepharta 4. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne 5. Metoda Khnillów 6. Ergoterapia (terapia pracą) 7. Ludoterapia (terapia zabawą) 8. Socjoterapia 9. Metoda Glenna Domana 10. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona 11. Terapia integracji sensorycznej (SI) 12. Terapia ustno – twarzowa Castillo-Moralesa 13. Masaż Shantali 14. Arteterapia: - plastykoterapia (metoda Finger Painting-Metoda Malowania 10 palcami) - muzykoterapia - choreoterapia - biblioterapia - teatroterapia - filmoterapia - estetoterapia (talasoterapia, silwoterapia, chortikuloterpia) 15. Animaloterapia: - hipoterapia - dogoterapia - felinoterapia 16. Terapia behawioralna 17. Holding 18. Trening autogenny Schultza 19. Trening relaksacji progresywnej Jacobsona 20. Niekierowana terapia zabawowa wg. koncepcji Virginii Mae Axline. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające oraz praktyczne. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć, zaprezentowanie elementów jednej z metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice specjalnej, kolokwium pisemne z zakresu wiadomości przekazywanych podczas ćwiczeń. |
||||||||||||||
Uwagi: |
Brak uwag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.