Podstawy logopedii [02-FP-PN-S2-PL]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy logopedii [02-FP-PN-S2-PL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Olga Przybyla | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Czaplewska E., Milewski S., (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2012. Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie wczesnego dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka. Katowice 2003. Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1994. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 2003. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Lublin 1994. Grabias S., Kurkowski Z.M., Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki. Lublin 2012. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin 2015. Kaczmarek L., Model opieki logopedycznej w Polsce. Gdańsk 1991. Porayski-Pomsta J., Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. „Logopeda” [online] nr 1 (7), s. 7–31; dostępny na stronie: www.logopeda.org.pl Słodownik-Rycaj E., System opieki logopedycznej w Polsce i w Anglii, Warszawa. 2007. Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. W: Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Tom 1, (red.), Węsierska K., Katowice 2012, s. 25–47. Czasopisma logopopedyczne: „Biuletyn Logopedyczny”, „Forum Logopedyczne”, „Logopedia”, „Logopedia Silesiana” |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do logopedii, podstawowa terminologia. Rola logopedy w szkole 2. Pojęcie sprawności językowej – stan badań. 3. Periodyzacja rozwoju mowy i języka, uwarunkowania i stymulowanie rozwoju mowy. 4. Zaburzenia mowy (w tym zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym). 5. Diagnoza logopedyczna (m.in. techniki i narzędzia wykorzystywane w badaniu logopedycznym; zasady prowadzenia przesiewów logopedycznych). 6. Zasady, metody, formy pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami mowy (podręczniki i zestawy ćwiczeń). Dokumentowanie pracy logopedy. 7. Ciekawe przypadki kliniczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca ze źródłem drukowanym, dyskusja, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, analiza przypadków, pokaz. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach - aktywność oraz przygotowanie do zajęć (40%) oraz oceny za przygotowaną pracę zal. (60%). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Przedmiot specjalności nauczycielskiej fil.pol. II st., 3 semestr, stacjonarne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.