Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny [12-PE-WIP-S2-6WM] semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład monograficzny [12-PE-WIP-S2-6WM]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 12:15
sala 104
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Adrjan B.: (2011): Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków .

Bertalanffy L (1984).: Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój zastosowania. Przekład E. Woydyłło-Woźniak, PWN, Warszawa.

Bruner J.(2006): Kultura edukacji. Przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Duraj-Nowakowa K. (1997): Modelowanie systemowe w pedagogice. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Duraj-Nowakowa K. (2008): Podejścia całościowe do pedagogiki: wybór. Wydawnictwo UR, Rzeszów.

Gołaszewski T. (1977): Szkoła jako system społeczny. Wyd. I, PWN, Warszawa.

Kuźma J. (2005): Nauki o szkole: studium monograficzne, zarys koncepcji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Schulz R. (2018): Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Śliwerski B. (2009): Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia, klasyfikacje, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Śliwerski B. (2010): Współczesne teorie i nurty wychowania. Wyd. 7. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Szczurek-Boruta A.(2007): Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. WEiNoE Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szczurek-Boruta A. (2007): Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Wyd. UŚ, Katowice.

Szczurek-Boruta A. (2013): Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2014): O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2017): Doświadczanie, rozumienie i postrzeganie rzeczywistości społecznej i zawodowej oraz praktyki działania pedagogicznego nauczycieli Pogranicza. W: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.4. O nauczycielach ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. WEiNoE UŚ, SWEM, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2018): Young people’s identity capital and social participation in the life of the local community. “Polish Journal of Educational Studies” 2018, LXXI, s. 81-91.

Szczurek-Boruta A. (2019): Youth and school – about partially separated systems.”Pedagogika Społeczna” 2019, nr 3.

Zakres tematów:

Treści poszczególnych wykładów związane są ze szczegółowymi tezami, a poszczególne zagadnienia oparte są o autorskie ujęcie omawianych zagadnień i podaną literaturę.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, problemowy, ilustrowany

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega praca egzaminacyjna, a w niej znajomość treści programowych wykładu, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki wykładu, znajomość literatury przedmiotu.

Egzamin pisemny obejmuje: znajomość zagadnień przedmiotowych modułu oraz znajomość wybranych fragmentów podanej literatury i wykorzystanie jej do oceny zjawisk związanych z funkcjonowaniem szkoły jako systemu.

Kryteria oceny:

- ocena bardzo dobra - uzyskanie 9-10 pkt.

- ocena dobra - 7-8 pkt.

- ocena dostateczna - 5-6 pkt.

- ocena niedostateczna poniżej 5 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)