Wykład monograficzny [12-PE-WIP-S2-6WM]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny [12-PE-WIP-S2-6WM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Alina Szczurek-Boruta |
Literatura: |
Adrjan B.: (2011): Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków . Bertalanffy L (1984).: Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój zastosowania. Przekład E. Woydyłło-Woźniak, PWN, Warszawa. Bruner J.(2006): Kultura edukacji. Przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Wydawnictwo Universitas, Kraków. Duraj-Nowakowa K. (1997): Modelowanie systemowe w pedagogice. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków. Duraj-Nowakowa K. (2008): Podejścia całościowe do pedagogiki: wybór. Wydawnictwo UR, Rzeszów. Gołaszewski T. (1977): Szkoła jako system społeczny. Wyd. I, PWN, Warszawa. Kuźma J. (2005): Nauki o szkole: studium monograficzne, zarys koncepcji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Schulz R. (2018): Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Śliwerski B. (2009): Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia, klasyfikacje, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Śliwerski B. (2010): Współczesne teorie i nurty wychowania. Wyd. 7. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Szczurek-Boruta A.(2007): Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. WEiNoE Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Szczurek-Boruta A. (2007): Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Wyd. UŚ, Katowice. Szczurek-Boruta A. (2013): Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Szczurek-Boruta A. (2014): O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Szczurek-Boruta A. (2017): Doświadczanie, rozumienie i postrzeganie rzeczywistości społecznej i zawodowej oraz praktyki działania pedagogicznego nauczycieli Pogranicza. W: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.4. O nauczycielach ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. WEiNoE UŚ, SWEM, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Szczurek-Boruta A. (2018): Young people’s identity capital and social participation in the life of the local community. “Polish Journal of Educational Studies” 2018, LXXI, s. 81-91. Szczurek-Boruta A. (2019): Youth and school – about partially separated systems.”Pedagogika Społeczna” 2019, nr 3. |
Zakres tematów: |
Treści poszczególnych wykładów związane są ze szczegółowymi tezami, a poszczególne zagadnienia oparte są o autorskie ujęcie omawianych zagadnień i podaną literaturę. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, problemowy, ilustrowany |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega praca egzaminacyjna, a w niej znajomość treści programowych wykładu, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki wykładu, znajomość literatury przedmiotu. Egzamin pisemny obejmuje: znajomość zagadnień przedmiotowych modułu oraz znajomość wybranych fragmentów podanej literatury i wykorzystanie jej do oceny zjawisk związanych z funkcjonowaniem szkoły jako systemu. Kryteria oceny: - ocena bardzo dobra - uzyskanie 9-10 pkt. - ocena dobra - 7-8 pkt. - ocena dostateczna - 5-6 pkt. - ocena niedostateczna poniżej 5 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.