Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Zakres tematów: |
1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego: - Zdrowie psychiczne, - Kryzysy rozwojowe, - Formy pomocy psychologicznej, - Poradnictwo psychologiczne, - Poradnictwo terapeutyczne, - Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy, - Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym 2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania: - system psychoterapii, - zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej 3. Udzielanie pomocy psychologicznej: - Uprawnienia, - Korzyści, - Oczekiwania 4. Metody stosowane w terapii dzieci: - bajkoterapia, - techniki relaksacyjne, - metody Bon Depart, - metoda symboli dźwiękowych, - techniki parateartalne, - metoda W. Sherborne, 5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa- metoda integracji sensorycznej 6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa 7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem. Patrz: wykłady z pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji 8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych: – zaburzenia ze spektrum autystycznego, - zespół Aspergera, - specyficzne trudności w nauce, - upośledzenie umysłowe). 9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym: – elementy diagnozy, - planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, - specyficzne strategie radzenia sobie z objawami, – podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań. 10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne: – charakterystyka objawów, - zasady terapii. 11. Zaburzenia lękowe – terapia. 12. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych. 13. Depresja dwubiegunowa: – charakterystyka zaburzenia, - i podstawowe zasady pracy z dziećmi. 14. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD): – charakterystyka zaburzenia ODD, - zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacja multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z treści wykładów oraz wybranych treści ćwiczeń |
Uwagi: |
dr hab. U. Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.