Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym II [06-PC-S1-39.1] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym II [06-PC-S1-39.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 111
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Bogumiła Bobik
Literatura:

Kielin J., Klimek-Markowicz, Krok po Kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk, 2016

Affolter F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysk M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP

Cieszyńska J. (2006). Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne (oraz seria „Kocham czytać”)

Franczyk A., Krajewska K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju; Kraków: Impuls

Franczyk A., Krajewska K. (2005). Skarbiec nauczyciela- terapeuty. Kraków: Impuls

Franczyk A., Krajewska K. (2003). Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Kraków: Impuls

Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP

Frostig M., Horne D. (1989). Wzory i obrazki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne

Maas V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP

Minczakiewicz E. (2001). Jak pomóc w rozwoju dziecku z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

Minczakiewicz E. (2006). Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki. Kraków: Impuls

Zakres tematów:

Treści realizowane w IV semestrze:

1. Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - implikacje dla procesu rewalidacji.

2. Metody, techniki i narzędzia diagnozowania w pedagogice specjalnej, podział środków pedagogicznych. Dobór metod pracy.

4. Prezentacja i krytyczna analiza prac zaliczeniowych.

Treści realizowane w V semestrze

5. Tworzenie dziennych i miesięcznych planów pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną NI.

6. Tworzenie zajęć dydaktycznych w oparciu o podstawę programową dla uczniów z umiarkowaną i znaczną NI.

7. Metody i techniki oddziałujące poprzez dotyk i ruch

8. Metody i techniki oddziałujące poprzez sztukę

9. Aspekty normalizacyjne (praca, związki partnerskie osób z umiarkowaną i znaczną NI).

10. Analiza metody ośrodków pracy.

11. Metody i techniki oddziałujące na sferę społeczną (komunikacja i funkcjonowanie w otoczeniu).

Metody dydaktyczne:

metody podające, problemowe, praca indywidualna i zespołowa, panele dyskusyjne

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania jak dla wszystkich grup

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)