Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna [W6-PP-SM-PEDP] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika przedszkolna [W6-PP-SM-PEDP]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:45 - 14:30
sala 109
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Gaweł-Mirocha
Literatura:

Literatura:

1.Andrukowicz W.(2001), Edukacja integralna, Kraków.

2. Andrzejewska J. (red.), Wspieranie kompetencji komunikacyjnych dzieci, Lublin 2009.

3. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie dzieci, Lublin 2013

4. Brzezińska A. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

5. Doyla G. Klucz do uczenia się. Technologia uczenia się. 2007

6. Guz S., Zwierzchowska (red.), O pomyślny start szkolny dziecka, Warszawa 2010

7. Muchacka B. Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 1999.

8. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.

9. Klim-Klimaszewska A. (2010) Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa.4.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego

10. Klus-Stańska D., (red.), Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa 2005.

11. Waloszek W. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.

Literatura uzupełniającą :

1. Grzeszkiewicz B. (red.), Dziecko w kontekstach edukacyjnych, Szczecin 2010.

2. Kuszak K. Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006.

3. Zabłocki K., Brejnak W. Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Cele, zadania i funkcje przedszkoli w Polsce.

2. Uwarunkowania prawne funkcjonowania przedszkoli

2. Obszary wychowania przedszkolnego.

3. Zabawa podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.

5. Potrzeby dziecka i jego rozwój:

- Dziecko w grupie rówieśniczej

- Koleżeństwo i przyjaźń

- Konflikty między dziećmi

5. Adaptacja dziecka w przedszkolu.

6. Nauczyciel jako kreator przestrzeni dziecka:

- Typy zabaw

- Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka

- Przygotowanie dziecka do nauki w szkole

- Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Kolokwium weryfikujące elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych. Sprawdzające znajomość przedmiotu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz jej cele i zadania. Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, interpretowania i prognozowania problemu. Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej.

2. Prezentacja multimedialna:

Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Student zobowiązany jest do:

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach);

• przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny).

Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych.

Uwagi:

mgr A. Gaweł-Mirocha

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)