Pedagogika przedszkolna [W6-PP-SM-PEDP]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [W6-PP-SM-PEDP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Gaweł-Mirocha |
Literatura: |
Literatura: 1.Andrukowicz W.(2001), Edukacja integralna, Kraków. 2. Andrzejewska J. (red.), Wspieranie kompetencji komunikacyjnych dzieci, Lublin 2009. 3. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie dzieci, Lublin 2013 4. Brzezińska A. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005. 5. Doyla G. Klucz do uczenia się. Technologia uczenia się. 2007 6. Guz S., Zwierzchowska (red.), O pomyślny start szkolny dziecka, Warszawa 2010 7. Muchacka B. Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 1999. 8. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM. 9. Klim-Klimaszewska A. (2010) Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa.4.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego 10. Klus-Stańska D., (red.), Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa 2005. 11. Waloszek W. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006. Literatura uzupełniającą : 1. Grzeszkiewicz B. (red.), Dziecko w kontekstach edukacyjnych, Szczecin 2010. 2. Kuszak K. Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006. 3. Zabłocki K., Brejnak W. Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
1. Cele, zadania i funkcje przedszkoli w Polsce. 2. Uwarunkowania prawne funkcjonowania przedszkoli 2. Obszary wychowania przedszkolnego. 3. Zabawa podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. 5. Potrzeby dziecka i jego rozwój: - Dziecko w grupie rówieśniczej - Koleżeństwo i przyjaźń - Konflikty między dziećmi 5. Adaptacja dziecka w przedszkolu. 6. Nauczyciel jako kreator przestrzeni dziecka: - Typy zabaw - Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka - Przygotowanie dziecka do nauki w szkole - Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium Kolokwium weryfikujące elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych. Sprawdzające znajomość przedmiotu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz jej cele i zadania. Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, interpretowania i prognozowania problemu. Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej. 2. Prezentacja multimedialna: Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Student zobowiązany jest do: • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny). Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych. |
Uwagi: |
mgr A. Gaweł-Mirocha |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.