Pedagogika rodziny [W6-PE-WZ-N1-3PRO]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika rodziny [W6-PE-WZ-N1-3PRO] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 10:15 - 11:45
sala 020 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||||||||
Literatura: |
S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012. Janke A. W. (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Wyd. Akapit, Toruń 2004; M. Karwowska M.: Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wyd. UKW, Bydgoszcz 2007 M. Karwowska: Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Wyd. Impuls, Kraków 2003. B. Krzesińska-Żach: Pedagogika rodziny. Lublin 2007, Wyd. Trans Humana. Wilk J., Pedagogika rodziny, Wyd. KUL, Lublin 2002. J. Brągiel (red.): Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013 H. Cudak: Pedagogika rodziny: opieka i wychowanie we współczesnej rodzinie. Wyd. WSHE, Łódź 2006. U. Klajmon-Lech: Trajektoria rodziców dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi. Formy społecznego wsparcia. Toruń 2018, Wyd. Adam Marszałek. B. Krzesińska-Żach: Pedagogika rodziny. Wyd. Trans Humana, Białystok 2005 A. I. Brzezińska, A. Resler-Maj i in.: Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Wyd. GWP, Gdańsk 2009 B. Krajewska: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Wyd. Impuls, Kraków 2009. A.W. Janke: Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2002. B. Cytowska, B. Winczura (red.): Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls 2008, Kraków 2008 M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot pedagogiki rodziny i problematyka zainteresowań. Podstawowe pojęcia. 2. Przemiany współczesnej rodziny w Polsce. 3. Wychowawcza funkcja rodziny. Style wychowania w rodzinie. 4. Postawy rodzicielskie. 5. Kultura pedagogiczna rodziców. Pedagogizacja rodziny. 6. Ojciec i jego rola w rodzinie. 7. Wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej w Polsce. 8. Rodzina w środowisku wielokulturowym. 9. Diagnozowanie środowiska rodzinnego. 10. Jak badać rodzinę – propozycje metodologiczne. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjno-problemowy z prezentacją mulitimedialną |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z treści wykładu i wybranych treści ćwiczeń. Sesja egzaminacyjna. Studenci aktywnie uczestniczący w zajęciach będą mieli możliwość zaliczenia przedmiotu w terminie zerowym. Wymagana będzie wysoka frekwencja na wykładach oraz aktywność na ćwiczeniach potwierdzona przez prowadzącego zajęcia. |
||||||||||
Uwagi: |
Ped. POWiWDŻwR, sem. 2 niestacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.