Pedagogika pracy [06-PE-OP-S1-09]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika pracy [06-PE-OP-S1-09] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 9 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Teresa Wilk |
Literatura: |
Nowacki T. W.: Praca ludzka. Analiza pojęcia. Radom 2008. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz 2005. Wiatrowski Z., Januszko U., Bednarczyk H. (red.): Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej. Warszawa 2003 - Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2007. Bańka A.: Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007. Bańka J.: Narodziny filozofii nauki o pracy w Polsce. Warszawa 1970. Bauman Z.: Praca konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006. Bezrobotni o swoim położeniu życiowym. Raport z badań, BS/90/2008, CBOS, Warszawa 2008. Druckner P.: Zarządzanie XXI wieku, Warszawa 2010. Furmanek W.: Zarys humanistycznej teorii pracy, Warszawa 2008. Kwiatkowski E.: Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa 2006. Suchar M.: Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk 2003. Wołk Z.: Kultura pracy etyka i kariera zawodowa. Radom 2009. Strużyna A.: Instytucjonalne doradztwo zawodowe. Poznań 2005. Baron J.: Wychowawcza rola środowiska pracy. Warszawa 1989. Czarnecki K.: Psychologia zawodowego rozwoju. Kraków 1998. Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod. Kraków 1998. Encyklopedia Ojca św. Jana Pawła II. O pracy ludzkiej „Laborem exercens” 1981. Pomykało W.: Encyklopedia pedagogiczna Warszawa 1993. Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. Wrocław 1973. Kwiatkowski S.: Kształcenie zawodowe w warunkach gospodarki rynkowej. Warszawa 1994.. Nowacki T., Wiatrowski Z. (red.): Mały słownik pedagogiki pracy. Warszawa 1977. Nowacki T. (red.): Metodologia pedagogiki pracy. Warszawa 1979. Nowacki T.: Zawodoznawstwo. Radom 2003. Kowalewska S.: Humanizacja pracy. Warszawa 1971. Petrulewicz B. (red.): Problemy pracy i kwalifikacji pracowników w okresie przemian. Zielona Góra 1996. Radziewicz –Winnicki A.: Emeryci i renciści wobec sytuacji społecznego ubóstwa. Katowice 1997. Sarapata A.: O zadowoleniu i niezadowolenia z pracy. Warszawa 1977. Szewczyk J.: Filozofia pracy. Kraków 1971. Suchy S.: Jak zdobyć zawód i pracę. Radom 1995. Bednarczyk H. (red.): Teoretyczno – metodyczne problemy rozwoju kształcenia zawodowego. Radom 1995. Bednarczyk H. (red.): Wokół problemów kształcenia ustawicznego. Radom 1999. Wyszyński S.: Duch pracy ludzkiej. (Myśli o wartości pracy). Poznań 1957. Sloman M.: Strategia szkolenia pracowników. Warszawa 1997. Gerlach R. (red.): Edukacja wobec rynku pracy. Realia – możliwości – perspektywy. Bydgoszcz 2003. Furmanek W.: Podstawy edukacji zawodowej. Rzeszów 2001. Wołk Z.: Kultura pracy. Sulechów 2000. „Pedagogika Pracy” , „Polityka”, „Pedagogika Społeczna” |
Zakres tematów: |
11. Uwarunkowania wyboru zawodu. Rozwój zawodowy młodzieży. Pedagog pracy, doradca zawodowy – rola zadania. 2. Globalizacja a przemiany na rynku pracy. Indywidualizacja i współdziałanie. 3. Bezrobocie a oferty na rynku pracy – rzeczywistość polska i europejska. Kodeks pracy. 4. Zjawiska patologiczne w pracy, lobbing, dyskryminacja (wiek, płeć), relacje społeczne, kultura współpracy. Różnice zawodowe. Możliwości wsparcia i pomocy. 5. Rozmowa kwalifikacyjna, materiały prezentujące jednostkę poszukującą pracy: CV. List motywacyjny. Zasady i metody prezentacji. 6. Praca dzieci i młodzieży – świadomy wybór czy ekonomiczna konieczność ? 7. Czas pracy – czas emerytury, aktywność zawodowa a jakość życia: zdrowie, czas wolny, rodzina, aktywność społeczna. |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna Merytoryczny udział w pracy 2-3 osobowej grupy studentów. Przygotowanie scenariuszy zajęć. Aktywny udział w dyskusji, gry dydaktyczne, formy teatralne/plastyczne. Kolokwium. Prasówka – informacje dotyczące aktualnych problemów związanych z pracą. Na każdych zajęciach ćwiczeniowych studenci prezentować będą opracowane scenariusze zajęć, ocena dyskusji oraz przygotowania i zaangażowania w formy teatralne/inne, gry dydaktyczne. Ocena aktywności w dyskusji grupowej: Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności – oceny cząstkowe. Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta aktywności, ocenia przygotowane scenariusze, aktywność własną. Kolokwium: Oceniana będzie znajomość podstawowych pojęć z pedagogiki pracy, zagadnień z zakresu miejsca i roli pracy w codziennym życiu, sytuacji na rynku/rynkach pracy, zagadnień kształcenia i poszukiwania pracy oraz sytuacji problemowych w obszarze aktywności vs. braku aktywności na rynku pracy. Praca pisemna, na każdych zajęciach test sprawdzający. Rozkład ocen: Bardzo dobry – 91%- 100% Dobry plus - 81%-90% Dobry – 71%-80% Dostateczny plus – 61%- 70% Dostateczny – 50% - 60% Niedostateczny – 0%- 49% Ocena końcowa ogłoszona zostają na ostatnich ćwiczeniach. Niezliczone kolokwium, student będzie poprawiał w formie ustnej w wyznaczonym regulaminem terminie. Na podstawie oceny uzyskanej z aktywności (oceny cząstkowe), oceny z weryfikacji (test oraz scenariusz zajęć,) prowadzący wystawia ocenę końcową z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.