Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-MPOW]
semestr letni 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-MPOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 7 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „GAJA”. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Opole 2015, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Matyjas B., Stolecka-Zuber R. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. Pietruszka L. (red.): Opieka, wychowanie, wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej. Lublin 2016, Wyd. KUL. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. Kontekst teoretyczny. Tom I. Gdynia 2015, Akademia Marynarki Wojennej. Wójcik E.: Metody aktywizujące w pracy grup. Kraków 2000, Wyd. Rubikon. Apel D. (red.): Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009, Wyd. Impuls. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Wyd. PWSZ. Brańka Z. (red.): Podmioty opieki i wychowania. Kraków 2002, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Kielce 1999, Jedność. Gajewska G. Bazydło – Stodolna K.: Teoretyczno – metodyczne podstawy pracy opiekuńczo –wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych. Zielona Góra 2005, PEKW Gaja. Gajewska G., Doliński A. : Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania a warsztat pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. Zielona Góra 2002, PEKW „Gaja”. Jundził E., Pawłowska R.: Pedagogika opiekuńcza. Przyszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wyd. Żak. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2011, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. |
Zakres tematów: |
1-2. Sylwetka nauczyciela, wychowawcy, opiekuna 3. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy 4. Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej 5. Poznawanie wychowanków i diagnoza ich sytuacji wychowawczej. Potrzeby i problemy uczniów 6-13. Przeprowadzenie zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych 14. Innowacje w działalności opiekuńczo-wychowawczej 15. Zajęcia pozaszkolne i pozalekcyjne – cele i zadania 16. Komunikacja interpersonalna w szkole |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metody aktywizujące, praca z tekstem, burza mózgów, analiza indywidualnych przypadków, zajęcia warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Prezentacja - przeprowadzenie zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce. Studenci dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego grupę. 2. Projekt - zaprojektowanie trzech jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego. Zajęcia świetlicowe o dowolnej tematyce zaproponowanej przez studentów. Konspekt powinien zawierać: grupę docelową, czas trwania zajęć, cel ogólny, cele szczegółowe, metody pracy, formy pracy, środki dydaktyczne, przebieg zajęć. • wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. • Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
Uwagi: |
POWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.