Podstawy psychologii [W1-KP-S1-PP]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy psychologii [W1-KP-S1-PP] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Moroń | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aronson, E., Wilson, T. D. i Akert, R. M. (2012). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk – S-ka. Birch A. (2006). Psychologia rozwoju w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Heszen. I. i Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kenrick, D., Neuberg, S. i Cialdini R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Zimbardo, P., Johnson, R. L., i McCann, V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Tom 1. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Balawajder K. (1998). Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. [cz. II] Brycz, H. (2012). Człowiek instrukcja obsługi: przewodnik po zachowaniach społecznych. Sopot: Smak Słowa. Czapiński, J. (2012). Psychologiczne teorie szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowiek (s. 51-102). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Delle Fave, A.,Brdar, I.,Wissing, M. P., Araujo, U., Castro Solano, A., Freire, T., Hernández-Pozo, M. D. R., Jose P., Martos, T., Nafstad, H. E.,Nakamura, J., Singh, K. i Soosai-Nathan, L. (2016). Lay definitions of happiness across nations: The primacy of inner harmony and relational connectedness. Frontiers in Psychology, 7, 30. Hock, R. R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP. Jarymowicz, M. (2000). Psychologia tożsamości. W: J. Strelau (red.), Psychologia podręcznik akademicki (s. 107-125). Gdańsk: GWP. Kaczmarek, Ł. D. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina. Kasser, T. (2008). Dobre życie czy życie dobrami? Psychologia pozytywna i poczucie dobrostanu w kulturze konsumpcji. W: P. A. Linlay i S. Joseph (red), Psychologia pozytywna w praktyce (s. 42-58). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. [r. Czy można poznać człowieka? Czy można poznać samego siebie? oraz/lub r. Czy człowiek ma wiele twarzy?) Łukaszewski, W., Doliński, D., Fila-Jankowska, A., Maruszewski, T., Niedźwieńska, A., Oleś, P. i Szkudlarek, T. (2012). Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem. Sopot: Smak Słowa. Wilmot, W.W. i Hocker, J.L. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN. [rozdział 1 i 3] |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1. Człowiek w sytuacji. Podstawowe perspektywy i metody badawcze w psychologii. Najważniejsze eksperymenty psychologiczne. Zajęcia 2. Elementy psychologii poznawczej. Postrzeganie siebie i innych. Zasada oszczędności poznawczej i dysonans poznawczy w spostrzeganiu społecznym. Zajęcia 3. Psychologia postrzegania siebie. Konstrukt Ja i jego funkcje. Zajęcia 4. Człowiek wobec wyzwań. Stres, emocje i podstawowe zasoby psychiczne człowieka. Zajęcia 5. Elementy psychologii społecznej. Relacje międzygrupowe i konflikty międzyludzkie. Poziomy konfliktu. Strategie zachowania w sytuacji konfliktu. Zajęcia 6. Elementy psychologii rozwojowej. Zajęcia 7. Elementy psychologii pozytywnej. Zajęcia 8. Podsumowanie i zaliczenie. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje multimedialne, case study, praca w małych grupach, eksperymenty |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia ćwiczeń konieczna jest: (1) obecność w wymiarze ujętym w Regulaminie studiowania w Uniwersytecie Śląskim, a ponadto: (2) zaliczenie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte, przeprowadzone w formie elektronicznej za pomocą platformy Moodle; Kryteria punktacji wyniku kolokwium 50 – 59% (wyniku maksymalnego) - dostateczny 60 – 69% - dostateczny plus 70 – 79% - dobry 80 – 89% - dobry plus 90% i wyżej - bardzo dobry (3) za aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji, pomoc w realizacji badań, prezentacje dodatkowych zagadnień) można uzyskać dodatkowe 5% do oceny z kolokwium. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr komunikacji promocyjnej i kryzysowej I st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.