Fakultet 4. Człowiek w świecie rzeczy i pieniędzy [06-PS-SM-104.05]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet 4. Człowiek w świecie rzeczy i pieniędzy [06-PS-SM-104.05] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 67 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 78 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Górnik-Durose | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich (wyd. II). Gdańsk: GWP. Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania – między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Maison, D., Stasiak, K. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN. Mróz, B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Warszawa: Ofucyna Wydawnicza SGH. Barber, B., R. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza Dittmar, H. (red.) (2008). Consumer Culture, Identity and Well-Being. New York: Psychology Press. Gąsiorowska, A. (2014). Psychologiczne znaczenie pieniędzy. Warszawa, PWN. Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja. Warszawa: Difin (wybrane rozdziały) Górniak, J. (2000). My i nasze pieniądze. Kraków: AUREUS (rozdz. „Pieniądz jako zjawisko społeczne”, s. 17-50) Górnik-Durose, M., Zawadzka, A.M. (Red.) (2012). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Difin (wybrane rozdziały) Górnik-Durose, M.E., Pilch, I. (2016). The dual nature of materialism. How personality shapes materialistic value orientation. Journal of Economic Psychology, 57, 102-116. Kasser, T. (2007). Dobre życie czy życie dobrami? Psychologia pozytywna i poczucie dobrostanu w kulturze konsumpcji. W: P.A. Linley, S. Joseph (red.) Psychologia pozytywna w praktyce ( ss. 42-58)Warszawa: Lea, S.E.G., Webley, P. (2006). Money as a tool, money as a drug. The biological psychology in strong incentive. Behavioral and Brain Sciences, 29, 161-209. Miller, G. (2010). Teoria szpanu. Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 283-305. Nicolao, L.; Irwin, J., R.; Goodman, J., K. (2009) Happiness for Sale: Do Experiential or Material Purchases Lead to Greater Happiness? Journal of Consumer Research, 36, 188-198 Niesiobędzka, M. (2013). Dlaczego nie lubimy płacić podatków? Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR Van Boven, L. (2005). Experientialism, Materialism, and the Pursuit of Happiness. Review of General Psychology , 9, (2), 132–142. Zawadzka, A.M., Górnik-Durose, M. (red.) (2011). Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu – psychologiczne ścieżki współzależności. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały) Zhou, X., Vohs, K.D., Baumeister, R.F. (2009). The Symbolic Power of Money. Psychological Science, 20, 700-706. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia przygotowują studentów – od strony teoretycznej, praktycznej i etycznej – do realizacji pewnych zadań zawodowych w biznesie i marketingu, w zakresie pomocy psychologicznej i wspierania indywidualnego rozwoju, a przede wszystkim do refleksyjnego i krytycznego uczestniczenia we współczesnej rzeczywistości ekonomiczno-społecznej. 1. Przedmioty materialne w relacjach międzyludzkich – rola i funkcje 2. Obiekty rynkowych pożądań – po co i na co wydajemy swoje pieniądze i co z tego wynika 3. Relacje człowieka ze światem rzeczy materialnych - dlaczego potrzebujemy rzeczy i pieniędzy 4. Relacje człowieka ze światem rzeczy materialnych – do czego potrzebujemy rzeczy i pieniędzy (ekonomiczna i psychologiczna funkcjonalność zasobów materialnych) 5. Pieniądze jako szczególne zasoby materialne; ich znaczenie psychologiczne i problemy w posługiwaniu się nimi (wydawanie, oszczędzanie, inwestowanie, zaciąganie kredytów) 6. Materializm jako cecha kultur i jednostek 7. Minimalizm – istota i uwikłania psychologiczne 8. Mechanizmy podejmowania decyzji konsumenckich 9. Rola właściwości indywidualnych w zachowaniach konsumenckich 10. Kulturowe wyznaczniki zachowań konsumenckich 11. Reklama i marketing z psychologicznej perspektywy 12. Godność i szczęście w konsumpcyjnym świecie – materialne wyznaczniki jakości życia 13. Patologie konsumpcji i posiadania 14. Jak z pożytkiem dla siebie uczestniczyć w rynkowej grze 15. Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w praktyce psychologicznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny, prezentacje multimedialne, analiza przypadków |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wyniki egzaminu pisemnego, w trakcie którego student/ka będzie pisał/a esej na temat wskazany przez egzaminatora (wybór z trzech tematów) oraz odnosił/a się do przypadku, zawierającego opis konkretnego problemu z zakresu relacji człowieka ze światem dóbr materialnych . Za każdą część będzie można uzyskać maksymalnie 30 pkt. Ocena końcowa będzie wystawiana wedłu następującej skali: < 30 pkt. – ocena niedostateczna 30 – 36 pkt. – ocena dostateczna 37 – 42 pkt. – ocena dostateczna plus 43 – 48 pkt. – ocena dobra 49 – 54 pkt. – ocena dobra plus 55 – 60 pkt. – ocena bardzo dobra |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone za pośrednictwem MS TEAMS i MOODLE |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.