Warsztat badawczy 1 [W6-AK-S1-WB1]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat badawczy 1 [W6-AK-S1-WB1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Drożdż, Grzegorz Odoj |
Literatura: |
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000. Metodologiczne problemy współczesnych badań nad kulturą i tradycją, red. T. Karwicka, Toruń 1991. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007. Etyczne problemy badań antropologicznych, red. K. Kaniowska, N. Młodnicka „Łódzkie Studia Etnograficzne” t. XLIX , Wrocław-Łódź 2010. Kopczyńska-Jaworska B., Metodyka etnograficznych badań terenowych, Warszawa 1971. Silverman D, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995. Ziółkowski M., Znaczenie interakcja rozumienie, Warszawa 1981 Apanowicz J: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Warszawa 2005. Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Warszawa 2004. Weiner J.: Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Warszawa 2009. Salzman P.C., Rice P.C: Myśleć jak antropolog. Gdańsk 2009. Angrosino M.: Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa 2010 Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań 2001. Duraj-Nowakowa K.: Studiowanie literatury przedmiotu. Kraków 2012. Gierz W.: Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny. Gdańsk 1998. |
Zakres tematów: |
Pojęcia podstawowe: wiedza, informacja, nauka, klasyfikacja nauk (dziedziny i dyscypliny nauki), metodologia, metodyka, hipoteza, metoda, technika badawcza. Funkcje nauki (opisowa, wyjaśniająca, prognostyczna, utylitarna, psychologiczna, poznawcza), formalna klasyfikacja badań. Etapy pracy naukowej: sytuacja problemowa, wybór tematyki, obiektu i przedmiotu badań, sformułowanie problemu naukowego, tematyka i temat badań, analiza stanu wiedzy (krytyczna ocena literatury), sformułowanie hipotez badawczych, dobór metod badawczych, dobór technik badawczych, formułowanie wniosków. Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł naukowych, hierarchia materiału źródłowego. Kwerenda bibliograficzna. Zasadnicze metody i techniki badawcze w naukach społecznych: specyfika, relacje, zależności. Status teoretyczny i empiryczny wybranych metod. Zasady interpretacji materiału empirycznego: wyjaśnianie, formułowanie generalizacji, uogólnianie wniosków (tworzenie praw ogólnych). Zasadnicze problemy interpretacyjne – wpływ tzw. wiedzy uprzedniej na interpretację wyników badań. Refleksywny charakter badań społecznych i jego konsekwencje. Manipulacja w badaniach społecznych. Zagadnienia etyczno-moralne w badaniach społecznych (bezpieczeństwo badań, minimalizacja niekorzystnych efektów ekologicznych, ochrona poufności informacji, przestrzeganie i ochrona własności intelektualnej). |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, metoda problemowa, metoda przypadków, metoda projektów, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na ćwiczeniach (poziom przygotowania merytorycznego i udział w dyskusji). Ocena z opracowanego projektu badawczego. Tematy projektów zostaną ustalone z prowadzącym w trakcie zajęć. Praca będzie polegać na przygotowaniu i przeprowadzeniu prostego projektu badań empirycznych oraz przedstawieniu raportu końcowego z badań. Ocena zależna będzie od terminowego oddania pracy, zgodności z wytycznymi, stopnia wyczerpania tematu oraz ogólnej wartości merytorycznej (skala ocen 5.0-2.0). |
Uwagi: |
prof. G. ODOJ, prof. A. Drożdż |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.