Osoba z niepełnosprawnoscią w rodzinie [W6-PE-WZ-N1-4ONR]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Osoba z niepełnosprawnoscią w rodzinie [W6-PE-WZ-N1-4ONR] | ||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:00 - 12:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||||
Literatura: |
Białas M. (2007). Przemoc wobec dziecka niepełnosprawnego w rodzinie - profilaktyka i interwencja. W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 1, Społeczne i psychologiczne aspekty zjawiska / pod red. Beaty Szluz. - Rzeszów : Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, S. 72-79. 2. Chrust M., Urbaniak B. (2005). Jak zorganizować czas dziecka niepełnosprawnego w domu? : plany aktywności. W: Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń / pod red. Andrzeja Twardowskiego. - Poznań : Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, S. 127-130. 3. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka - Warszawa : Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Klajmon-Lech U. (2018): Trajektoria życia rodziców dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi. Formy społecznego wsparcia. Toruń - Wydaw. Adam Marszałek. Klajmon-Lech U. (2012): Postawy rodziców oraz znaczenie ich pedagogizacji w procesie przyjęcia niepełnosprawności dziecka. W. M. Sekułowicz (red.): Niesamodzielność. Studia z pedagogiki specjalnej. Wrocław - Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Klajmon-Lech U. (2016): Early support and early intervention as a support for the child and their family based on the biographies of Parents of children with rare genetic disease. "Psychiatria i Psychologia Kliniczna. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology" nr 4 (16), s. 229-236. 5. Kohut D. (2005). Dziecko niepełnosprawne w środowisku rodzinnym W: Rodzina : historia i współczesność : studium monograficzne / pod red. nauk. Wiesławy Korzeniowskiej i Urszuli Szuścik. - Kraków : "Impuls", S. 341-348 6. Obuchowska I. (red.) (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. 7. Osik D. (2000). Oddziaływania wychowawcze rodziców dzieci niewidomych w wieku przedszkolnym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. - T. 20(2000), s. 109-119. 8. Osik D. (2000). Rodzina w procesie socjalizacji dzieci niewidomych. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 9. Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa : Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego. |
||||||
Zakres tematów: |
1. Rodzina wobec niepełnosprawności/choroby dziecka. 2. Problemy i obciążenia rodziców związane z chorobą dziecka. 3. Stres rodzicielski i radzenie sobie z nim. 4.. Wsparcie rodziców dzieci chorych - jako niezbywalny składnik spirali życzliwości. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład Prezentacja multimedialna |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
||||||
Uwagi: |
WDŻWR lic niestac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.