Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III [W6-PP-NM-MESPP]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III [W6-PP-NM-MESPP] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 12:00
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Aniela Różańska | ||||||||
Literatura: |
Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Eisenreich D., W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993, MULTICO. (ewent. inne opracowanie). Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2. Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2004, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski. Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991, PTTK. Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001, WN Akademii Pedagogicznej. Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4. Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Uniwersytet Śląski. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998, Semper. Sandner H., Wójcik Z.: Kalendarz przyrody. Warszawa 1996, Wiedza Powszechna. Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE.Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE. Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996, Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie. Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci, wybór i oprac. W. Löscher, Kielce 2002. |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Obszary wyznaczania celów szczegółowych. Operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej. Analiza lokalnych struktur dydaktycznych wybranych pojęć przyrodniczych, społecznych i ekologicznych. Problemy związane z wprowadzaniem pojęć i treści na poziomie przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji społeczno-przyrodniczej. 2. Metoda ćwiczeniowa, obserwacja polisensoryczna, pomiar ekologiczny - przedstawienie ich aspektów metodycznych na konkretnych przykładach. 3. Eksperymenty, doświadczenia – sposoby poznawania zagadnień przyrody ożywionej i nieożywionej. Przykłady doświadczeń wykonywanych przez nauczyciela oraz metodyczne przygotowanie dzieci do ich samodzielnego przeprowadzania. 4. Poznanie najbliższego dziecku środowiska przyrodniczego w ujęciu ekologicznym i fenologicznym – ekosystemy: las, park, łąka, pole uprawne, ogród warzywny, sad, staw, gospodarstwo hodowlane. Zjawiska fenologiczne zachodzące w tych ekosystemach i sposoby ich obserwacji i wyjaśniania dzieciom. 5. Metodyczne aspekty hodowli szkolnych i towarzyszących im obserwacji – przykładowe rozwiązania metodyczne organizacji zajęć z wykorzystaniem hodowli. Znaczenie prac na działce i w kąciku przyrody w sali zajęć. 6. Sposoby planowania, metodycznego przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych zajęć w terenie, na wycieczce – jako zintegrowanego poznania środowiska lokalnego. 7. Treści społeczne w edukacji dzieci młodszych na przykładzie problematyki zawodoznawczej – rodzaje/grupy zawodów, ich specyfika, znaczenie pracy, narzędzia, maszyny i sprzęty wykorzystywane w pracy, strój, wytwory pracy. Zabawy jako metody stosowane w tematyce związanej z pracą i zawodami. 8. Rola kształtowania świadomości ekologicznej. Metodyczne aspekty rozwijania postawy proekologicznej u dzieci według modelu "schodów ekologicznych". 9. Obraz świata przyrody w literaturze przyrodniczej – analiza zagadnienia na podstawie wybranych przez studentów tekstów. 10. "Moja miejscowość i okolica" – prezentacja treści geograficznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych i społecznych w trakcie omawiania miejscowości (nazwa, herb, położenie, przyroda, zabytki, legendy, znani mieszkańcy) i bioregionu – poznanie jego specyfiki, krajobrazu, walorów przyrodniczych i turystycznych, folkloru, gwary, zwyczajów itp. – jako sposób budzenia przywiązania dzieci do „małej ojczyzny”. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego, objaśnianie i/lub wyjaśnianie, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, projekt własny studenta. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną na podstawie: 1. oceny zaangażowania w dyskusję i aktywności na zajęciach, znajomości literatury tematu, umiejętności wyboru i oceny omawianych kwestii metodycznych. 2. przygotowanie projektu własnego – przygotowanie i prezentacja pracy na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat. Przygotowanie prac praktyczno-metodycznych poprzedzone jest konsultacjami z osobą prowadzącą ćwiczenia. Tematyka i forma prac indywidualnych/grupowych uwzględnia zainteresowania studentów. Poszczególne osoby/grupy osób prezentują swoje prace podczas zajęć. Po każdej prezentacji następuje jej omówienie ze wskazaniem walorów metodycznych, możliwości zastosowania i ewentualnych elementów wymagających dopracowania. Ocenie podlega: • wybór inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania; • innowacyjne podejście do danego zagadnienia, pomysłowość, staranność, sposób praktycznej prezentacji przygotowanych materiałów podczas zajęć ćwiczeniowych. • sposób prezentacji materiału zebranego z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków dydaktycznych, w tym przejrzystość wywodu i poprawność językowa; • omówienie zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów; • merytoryczna i metodyczna jakość prezentowanych treści, umiejętności metodyczne studenta, samodzielna interpretacja podejmowanych problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji. • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • treści prezentacji multimedialnej pozostają do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny. |
||||||||
Uwagi: |
St. mgr 5-letnie niestacjonarne; prowadząca: dr hab. Aniela Różańska, prof. UŚ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.