Podstawy dydaktyki [W6-EM-S2-KN-PDY]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki [W6-EM-S2-KN-PDY] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Zalewska-Bujak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Arends R.: Uczymy się nauczać, Wyd. WsiP, Warszawa 1995 Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000 Gnitecki J.: Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Wyd. Naukowe PTP, Poznań 1999 Klus-Stańska D.: Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. „Żak”, Warszawa 2010 Klus-Stańska D.: Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018 Konarzewski K.: (red.): Sztuka nauczania, Warszawa 1992 Kruszewski K.: (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, cz. I, Warszawa 1991 Kupisiewicz Cz.: Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2004 Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WsiP, Warszawa 1997 Okoń W.: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WsiP, Warszawa 1997 Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003 Półturzycki J.: Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005 Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, GWP, Gdańsk 2006 Śliwerski B.: Edukacja alternatywna, Wyd. Impuls, Kraków 2000 Świrko-Pilipczuk J. (red.): Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające, Wyd. Zapol, Szczecin 2007 Walker D. F. , Soltis J. F.: Program i cele kształcenia, WsiP, Warszawa 2000 Węglińska M.: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Wyd. Impuls, Kraków 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści wykładów dotyczą podstawowych zagadnień z dziadziny dydaktyki ogólnej: Charakterystyka dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej; Omówienie istotnych paradygmatów w dydaktyce (obiektywistycznych, intepretatywno-konstruktywistycznych, transformatywnych); Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe oraz dydaktyka o charakterze środowiskowym; Wartości i cele kształcenia; Ideał wychowawczy; Przedmiot badań dydaktycznych oraz przebieg procesu badawczego; Charakterystyka metod badań naukowych w dydaktyce; System dydaktyczny oraz jego elementy; Charakterystyka systemów dydaktycznych (tradycyjnego oraz współczesnych); Proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się oraz jego gnoseologiczne podstawy; Charakterystyka głównych zasad kształcenia; Współczesne koncepcje kształcenia; Szkoła jako miejsce dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; Program szkoły i jego realizacja; Nauczyciel i uczeń jako podmioty działań edukacyjnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjno-problemowy wraz z prezentacją multimedialną |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (pisemna praca egzaminacyjna - zestaw pytań otwartych na przygotowanym arkuszu, wcześniej dobranych i wyselekcjonowanych przez wykładowcę) weryfikuje wiedzę z zakresu treści omówionych na wykładach. Kryterium oceny wiązać się będzie z oceną stopnia opanowania treści zajęć. Skala ocen będzie obliczana w sposób arytmetyczny (skala ocen: 2,0-5,0). Minimalny stopień odpowiedzi na pytania związane z treściami wykładów wynosi 50% (ocena 3,0). Czas trwania egzaminu pisemnego 45 minut. Studenci otrzymają trzy pytania, na które odpowiadać będzie w sposób opisowy. Za każde pytanie student może otrzymać maksymalnie 3 punkty. Czas trwania oceny i zwrotu pisemnej pracy egzaminacyjnej – 2 tygodnie. Po upłynięciu tego czasu ustalany będzie termin ewentualnej (w przypadku osób, które nie wykażą się minimalnym stopniem opanowania treści wykładów – 50%) poprawy pracy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. M. Zalewska-Bujak - łącznie ze studentami ISP Z uwagi na sytuację epidemiologiczną zajęcia odbywają się w formie on-line. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.