Pedagogika przedszkolna [W6-PP-NM-PED-P]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [W6-PP-NM-PED-P] | ||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:45
sala 109 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Aleksandra Minczanowska | ||||||
Literatura: |
Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012. Filipiak E.: Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012. Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011. Kasakowa B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne, Katowice 2007. Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010. Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007. Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Zalewska – Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Czudek – Ślęczka S., Wąsiński A.(red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Kraków 2010. Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Lublin 2010. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. Watoła A.: Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2010. Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej : studium teoretyczno-empiryczne. Wrocław 1996. Zyzik E.(red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Kielce 2009. |
||||||
Zakres tematów: |
1. Sylwetki wybranych postaci – ich koncepcje, fakty z działalności edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne. 2. Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej. 3. Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym (analiza programów i ich porównanie, proszę również przejrzeć i porównać z najnowszą podstawę programową dla edukacji przedszkolnej: https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole ). 4. Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego. 5. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym w teorii i praktyce. 6. Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych, wykład, |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium 2. Prezentacja multimedialna: Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Student zobowiązany jest do: • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny). Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych. |
||||||
Uwagi: |
5 l mgr niestac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.