Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-MPOW]
semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-MPOW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Badora S., Zięba-Kołodziej B. (red.), Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie, Warszawa 2015, Wyd. Diffin. • Bohner T., Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność 2002. • Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga, Olsztyn 2006, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. • Diekemper E., Więcej niż wyciszenie, Jedność 2005. • Donelly A., Gry i zabawy dla dzieci: dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat, Warszawa 2003. • Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły? Poznań 1992, Wyd. Media Rodzina. • Fleming I., Zabawy na uspokojenie, Jedność 1999. • Fuchs B., Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Kielce 1999, Jedność. • Gajewska G. Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2002, PEKW Gaja. • Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009, PEKW „GAJA”. • Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej, Zielona Góra 2004, Wyd. COGITO. • Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2003, PEKW Gaja. • Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, Zielona Góra 2004, PEKW Gaja. • Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych, Gdańsk 2005, GWP. • Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2015, Wyd. UO. • Jachmińska M., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wrocław 1994, UNUS. • Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2004, Wyd. UŚ. • Karasowska. A., Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006, PARPA. • Klaus W. Vopel, Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw, Kielce 2003, „Jedność”. • Klaus W. Vopel, Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: zabawy i ćwiczenia dla grup, Kielce 2003, „Jedność”. • Klaus W. Vopel, Przerwa, która daje siłę: zabawy ułatwiające naukę: dla dzieci, młodzieży i dorosłych, Kielce 2003, „Jedność”. • Kozdroń A., Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury, Warszawa 2014. • Kołyszko W., Tomaszewska J., Radość i wyspa Hop Siup. Zabawy i ćwiczenia rozwijające pomagające oswoić i zrozumieć emocje, Sopot 2015. • Kołyszko W., Tomaszewska J., Złość i smok Lubomił. Zabawy i ćwiczenia rozwijające pomagające oswoić i zrozumieć emocje, Sopot 2015. • Król A. (red), Zabawy na słońce i deszcz, Kraków 1998. • Niemczal R. (red.): Emocje na wodzy. Scenariusze zajęć w klasach I-III z elementami kształcenia emocjonalnego, Poznań 2002. • Szostak S., Tabaka A., Porozmawiajmy o agresji. Propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2004, Rubikon. • Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS. • Wójcik E., Metody aktywizujące w pracy grup, Kraków 2000, Wyd. Rubikon. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Sylwetka nauczyciela, wychowawcy, opiekuna. 2. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy. 3. Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej. 4. Zasady diagnozowania i terapii uczniów niezbędne do udzielania skutecznej pomocy uczniowi i jego rodzinie. Poznawanie wychowanków i diagnoza ich sytuacji wychowawczej. 5. Współpraca z rodzicami. Spotkania z rodzicami. Rodzic jako partner procesu opiekuńczo-wychowawczego. 6-7. Sytuacje trudne w życiu małego dziecka. Przyczyny trudności i niepowodzeń w edukacji dzieci. 8. Zabawy integracyjne w wychowaniu dzieci i młodzieży. 9. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w teorii i w praktyce. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (orzeczenie, zapoznanie ze strukturą IPET, Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia, zasady pracy pedagoga). 10. Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej. Zabawy w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego umysłowo w stopniu lekkim (praca w świetlicy). 11. Praca wychowawcza z dzieckiem autystycznym. 12. Agresja jako problem wychowawczy i opiekuńczy. Autoagresja. Metody pracy. 13. Jak rozpoznać dziecko z ADHD i jak z nim postępować w pracy wychowawczej? 14. Problemy w nauce jako źródło trudności wychowawczych. Metody profilaktyki w pracy pedagoga. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy (dyskusja, opis, praca z książką), samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków), metody aktywizujące |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Prezentacja • sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce; studenci przeprowadzają zaplanowane działania opiekuńczo-wychowawcze, a następnie dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego zajęcia. Studenci wybierają tematykę prezentacji (i scenariuszy) z listy zaproponowanej przez prowadzącego. • Ocenie będzie podlegać rzeczowe, merytoryczne, wyłożenie tematu, ogólne zaangażowanie w prace grupy, pomysłowość, kreatywność studenta, sposób komunikacji, wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, omawiania scenariuszy, przeprowadzanych zajęć. • Czas prezentacji: 2x45min 2. Projekt: • sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować trzy jednostki metodyczne w formie konspektu zbiorczego, przewidując czas i miejsce zajęć, uczestników, tematykę, zamierzone cele, przebieg zajęć oraz metody (techniki) działania i pomoce do zajęć. • Ocenie podlegają: prawidłowo wyznaczone cele, odpowiedni dobór metody, dostosowanie zajęć do wieku dziecka, zróżnicowanie form pracy, środków dydaktycznych, możliwość zainteresowania zajęciami przez dzieci, zastosowanie metod aktywizujących. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 rok powztp st. mgr uzup. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.